Corgi Toys  -  Friction  /  Glidamatic  /  Trans-O-Lite  /  Take-Off Wheels  /  Red Spots vs WhizzWheels  /  Code 1-2-3  /  Waardebepaling  /  Monty Calm & Hainsworth Collection



Waarde bepaling  /  Friction  /  Glydamatic  /  Take-Off Wheels (Golden Jacks)  /  Red Spots & WhizzWheels  /  Trans-O-Lite  /  Code 1-2-3  /  Monty Calm Collection  /  Hainsworth Collection

Friction Engine (Mechanical) - 1959  


FRICTION ENGINE

"De Friction Engine" was een idee in 1959 van Corgi. 

Dit werd toegepast op de allereerste modellen van de 200 serie. Je had bv. het Corgi nummer 200 of 200M.
Nummer 200 was het model in standaard uitvoering, nummer 200M was het model met Frictie motor.

Deze vermelding kon je ook terugvinden op de doosjes, zie foto hieronder, "MECHANICAL" en 200M op het doosje verwees naar het model met frictie motor.
Het was eigenlijk een ingebouwd systeem in de bodemplaat verbonden met de wielas dat een soort van geluid maakte.

Er was een klein gaatje waar men geregeld een druppel olie in kon doen om het geheel vlot te laten werken en er stond "OIL" vermeld.
De verkoop was geen groot succes omdat de prijs van het model hoger was dan hetzelfde model zonder frictie motor. Het systeem werd stopgezet na model 214M.















































































































Waarde bepaling  /  Friction  /  Glydamatic  /  Take-Off Wheels (Golden Jacks)  /  Red Spots & WhizzWheels  /  Trans-O-Lite  /  Code 1-2-3  /  Monty Calm Collection  /  Hainsworth Collection

Glydamatic Suspension - 1961  


GLYDAMATIC SUSPENSION

"Glidamatic spring suspension" was in 1961 een vernieuwend idee van Corgi. 

Dit opschrift kon je vanaf 1961 op verschillende doosjes terugvinden.



Het alleereerste model waarbij dit systeem werd toegepast was het Chipperfields model N° 1123. 

Dankzij een eenvoudig veersysteem dat achter de vooras en achteras werd geplaatst kon men door op het model te duwen een veereffect op de wielen bekomen.
Dit werd nadien op nog vele modellen toegepast.















































































































Waarde bepaling  /  Friction  /  Glydamatic  /  Take-Off Wheels (Golden Jacks)  /  Red Spots & WhizzWheels  /  Trans-O-Lite  /  Code 1-2-3  /  Monty Calm Collection  /  Hainsworth Collection

Trans-O-Lite - 1963  


TRANS-O-LITE

"Trans-O-Lite" koplampen waren een vernuftig idee van Corgi. 



Rond 1963 kwamen ze op de markt met deze leuke gadget. 

Geen batterijen maar dankzij eenvoudige transparante plastic buisjes die inwendig naar de koplampen en in sommige gevallen ook naar de achterlichten liepen van het model en het omgevingslicht gebruikten om de koplampen van de auto te laten gloeien. Door met je vinger over de plaats te gaan waar de lichtinval gebeurde kreeg je een aan/uit effect van de lampen.

 















































































































Waarde bepaling  /  Friction  /  Glydamatic  /  Take-Off Wheels (Golden Jacks)  /  Red Spots & WhizzWheels  /  Trans-O-Lite  /  Code 1-2-3  /  Monty Calm Collection  /  Hainsworth Collection

Take Off Wheels - 1968



In de late jaren '60 veranderde de Britse speelgoedauto markt met de komst van de Amerikaanse Hot Wheels van Mattel. De verkoop van Corgi Toys begon te dalen en de zaken verbeterden niet door een rampzalige brand in de Swansea fabriek in maart 1969 waar een vol pakhuis met modellen die stonden te wachten om afgeleverd te worden bij de dealers door een brand werden vernietigd. 

Corgi kwam toen met één van de slimste innovaties, het Golden Jacks 'Take-Off Wheels' systeem, dat voor het eerst verscheen maart 1968. 
De authentiek gedetailleerde gegoten velgen die gemaakt werden waren uniek voor elk model. Door de "Golden Jacks" die om de as waren gemonteerd naar beneden te vouwen zorgde dit ervoor dat de wagen van de grond kwam en kon men het wiel van het ondersteunde model verwijderen. Slechts negen modellen werden geproduceerd met deze functie. 
Er waren meer modellen gepland maar door de tegenvallende omzetten werden deze plannen niet uitgevoerd omdat in die periode de Corgi Whizzwheels hun intrede deden. (Meer hierover in de rubriek WhizzWheels)

De allereerste Corgi met Take-Off-Wheels was de Mini Marcos GT850 (341) die op de markt kwam in Maart 1968. Een maand later in April 1968 kwam de Rover 2000 TC (275).
In Juni 1968 kwam de Oldsmobile Toronado (276), in Augustus 1968 de Chevrolet Camaro SS350 (338), in Juli 1969 de Hillman Hunter Rally Car (302), later van datzelfde jaar kwam de Ferrari 206 Dino Sport (344) en een Lamborghini Miura (342) volgde daarop. 
De Rolls Roys Silver Shadow Mulliner Park Ward Coupé (273) kwam in Maart 1970 op de markt, de Chevrolet Corvette Stingray (300) kwam in April 1970 en was tevens de laatste in de Take-Of-Wheel reeks.

Lees het volledige verhaal van de Take-Of-Wheels (klik hier)







De Corgi Hillman Rally was is ook een waardevol model                De Take Off Wheels werden ook afzonderlijk verkocht in setjes van 12

              














































































































Waarde bepaling  /  Friction  /  Glydamatic  /  Take-Off Wheels (Golden Jacks)  /  Red Spots & WhizzWheels  /  Trans-O-Lite  /  Code 1-2-3  /  Monty Calm Collection  /  Hainsworth Collection

Red Spots & WhizzWheels - 1969 



RED SPOTS & WHIZZWHEELS

Bij diverse beschrijvingen van de wielen zal je vanaf de periode 1969 de benaming "WhizzWheels" tegenkomen.




Lage wrijving wielen bekend als 'Whizzwheels' werden ingevoerd om gelijke tred te houden met de concurrentie in september 1969. 
Het eerste model met WhizzWheels dat werd geproduceerd was de Ferrari 206 Dino Sports (344) uitgevoerd in rood, geel, wit en zwart. 


Het eerste model dat met WhizzWheels werd geproduceerd, de Ferrari 206 Dino Sports (344) 


 
Deze allereerste "WhizzWheels" uitvoeringingen, (bij verzamelaars beter bekend als 'Red Spots') hadden rubberbanden, een messing velg met een lage wrijving (low friction) naaf. 
Deze rode nylon naaf "Red Spot" die in het centrum van de velg zat was visueel wel aantrekkelijk maar bleek te duur om te produceren. 
Hierdoor besloot Corgi deze velgen te vervangen door plastic wielen. 

Deze plastic "WhizzWheels" waren dan wel goedkoper om te vervaardigen maar namen wel een grot deel van het karakter en het realisme weg van de oorspronkelijke versies die waren uitgerust met rubberen banden. Hierdoor zijn de "WhizzWheels" modellen de dag van vandaag niet populair bij verzamelaars



Sommige modellen kregen kortstondig de 'Red Spot' Whizzwheels omdat ze moesten dienen voor promotie doeleinden als nieuwe Corgi gimmick voor het Corgi Sales Team alvorens deze modellen in productie zouden gaan met de latere plastic Whizzwheels. Hierdoor zijn deze modellen met 'Red Spots' zéér gegeerd bij verzamelaars, moeilijk te vinden en hebben een hoge verzamelwaarde.


             
de bekende WhizzWheels met de plastiek wielen en banden


De meest zeldzame en duurste Batmobile is deze "Red Spots" WhizzWheels uitvoering


De zeldzaamheid en hoge waarde van de "Red Spot" modellen heeft ook een keerzijde. Door de jaren ervaring heb ik al modellen zien passeren die geen "Red Spots" zijn.
Hoe dit kan is niet ver te zoeken. Iemand die een beetje handig is kan relatief éénvoudig met een tang de wielen van een Whizzwheels model verwisselen. 

Voor een verzamelaar is het daarom vooral belangrijk te weten dat er maar een beperkt aantal "Red Spot" versies zijn die de fabriek hebben verlaten.

Onderstaande modellen zijn de vroege "Red Spots" modellen. 
Je kan ze af en toe tegen komen tijdens je zoektocht maar zijn uiterst zeldzaam omdat ze werden gebruikt bij de eerste productie runs van volgende:


    - 344 Ferrari Dino met "Red Spots"




    - 347 Chevrolet Astro met "Red Spots"




    - 343 Pontiac Firebird met "Red Spots"





    - 303 Ford Capri (Roger Clark) "Red Spots"



    - 313 Ford Cortina (Roger Clark) "Red Spots"





    - 311 Ford Capri "Red Spots"




    - 342 Lamborghini "Red Spots"


  - 418 London Austin Taxi Cab "Red Spots"





De volgende reeks die werd vrijgegeven was in mei 1970. 
Deze werden uitgegeven nadat bij Corgi het besluit was genomen om "Red Spots" te vervangen door de Plastic WhizzWheels. 

Onderstaande modellen komen uit de tweede productie run en zal je moeilijker tegenkomen. Vermoedelijk werden bij deze tweede productie run nog een aantal modellen geproduceerd met de "Red Spots" die zo mee werden verdeeld naar de dealers. Dan hebben we het over volgende 3 modellen:


   - 380 Alfa "Red Spots"



   - 371 Porsche Carrera "Red Spots"




   - 201 Saint's Volvo "Red Spots"



Onderstaande modellen komen uit de derde productie run en zijn nog zeldzame "Red Spots" of werden alleen geproduceerd met "WhizzWheels".
Het binnen werk van de gietstukken voor "Red Spots" of "WhizzWheels"  zijn verschillend. Het heeft te maken met de geleiders waar de assen doorlopen.
Hierdoor is manipulatie snel te herkennen.

De laatse mei uitgave die na de Corgi beslissing werden geproduceerd zijn:

   - 280 Rolls Royce      




   - 375 Toyota





De 4 modellen hieronder vermeld zijn twijfelachtig ???
Ik ben ze in al die jaren nog nooit in het echt tegen gekomen of gezien, daarom heb ik een zéér sterk vermoeden dat deze modellen zijn gemanipuleerd en nooit in officiële vorm met "Red Spots" de fabriek hebben verlaten.  
In de Corgi archieven vindt je er ook geen enkele informatie over. De kleur combinatie van de Blauwe Porsche N° 382 heb ik zelfs nog nooit gezien.

Het is altijd mogelijk dat er uitzonderlijke uitvoeringen zijn geweest die nooit in een winkel zijn verkocht destijds maar in handen waren van Corgi medewerkers als demo of voorbeelden.
Marcel Van Cleemput heeft er nooit melding van gemaakt. Het is mogelijk.



Vanaf Juni waren het nog uitsluitend WhizzWheels die de fabriek verlieten en geen "Red Spots" meer.

De juni-uitgaven waren:

   - 377 Marcos 3 liter / "Red Spots" ? ? ? Real or Fake





   - 509 Porsche Politieauto / "Red Spots" ? ? ? Real or Fake



 - 382 Porsche 911 Targa / "Red Spots" ? ? ? Real or Fake




  - 382 Porsche 911 Targa / "Red Spots" ? ? ? Real or Fake




Vermits het vrij gemakkelijk is om WhizzWheels te wijzigen in "Red Spots" is het toch opletten geblazen. 

We maken het even duidelijk aan de hand van foto's.

Hieronder zie je de standaard Corgi basisplaat van een model voor de normale wielen met rubber bandjes.
De wielassen waren vrij dik vandaar ook de brede openingen voor deze wiel assen.




Hieronder zie je de Corgi basisplaat die werd gemaakt speciaal voor de modellen met "RedSpots" en "WhizzWheels".
De openingen voor de wielassen zijn merkelijk smaller dan die van hierboven.




Hieronder zie je 2 Corgi basisplaten gepresenteerd met een wielas en een "Red Spots" wiel.
De bovenste foto met brede openingen en de onderste foto met de smalle openingen.
Zou men de bovenste plaat gebruiken kreeg je teveel speling op de assen en voelde je direct dat het niet klopte.




Er zijn altijd mensen die zich aangetrokken voelen tot deze 'zeldzame' modellen en zonder dat ze het weten worden ze zo bedrogen.
Zou je ooit overwegen een "Red Spots" model te kopen en dat een model is dat hierboven niet vermeld staat mag je er 100% zeker van zijn dat het niet echt is !

Zit je nog met twijfels dan kan je altijd even ons contact formulier invullen, we helpen je graag verder.














































































































Waarde bepaling  /  Friction  /  Glydamatic  /  Take-Off Wheels (Golden Jacks)  /  Red Spots & WhizzWheels  /  Trans-O-Lite  /  Code 1-2-3  /  Monty Calm Collection  /  Hainsworth Collection

Code 1  -  2  -  3  

Code 1 
Dit is een product origineel geproduceerd door de fabrikant. Dit kan een éénmalig model zijn, een limited edition of een besteld promotie. Het belangrijkste is dat het volledig door de fabrikant werd geproduceerd.

Hieronder een voorbeeld van een Corgi Code 1 gold-plated Ferrari Berlinetta (slechts 3 werden er geproduceerd).
Dit voorbeeld was eigendom van Marcel Van Cleemput (
*) en werd verkocht door Sotheby’s Auction House in 1999. De behaalde prijs was £6,500.

(
*) Als chief designer voor Corgi Toys van 1956 tot het merk instortte in 1983, werd Marcel Van Cleemput betrokken bij bijna elke gegoten speelgoed geproduceerd door Corgi.
Hij werd geboren op 2 mei 1926 en is overleden op 15 Maart 2013 op 86 jarige leeftijd.




Hieronder nog een voorbeeld dat speciaal door Corgi gemaakt werd als promotie voor "Combex Industries LTD" in 1970 in een zeer beperkt aantal. (500 stuks)
Dit is een uitzonderlijk model van Corgi Toys zonder nummer, de "Promotional Commer Van" made voor Combex Industries LTD.
Dit model werd verkocht voor € 2400. 






Code 2

Bij een code 2 werd het product afgewerkt of geproduceerd door een tweede partij met medeweten en instemming van de oorspronkelijke fabrikant.
Voorbeelden kunnen modellen zijn die geproduceerd werden door de oorspronkelijke fabrikant en nadien gekleurd of voorzien van decals door een ander bedrijf met de toestemming van de fabrikant.
Het zou kunnen dat bestelde gietstukken die ongeverfd zijn door een externe partij worden gekleurd en die ook de doosjes maakt onder licentie.

Een voorbeeld van dergelijke Code 2 is bv. de waanzinnig zeldzame FAO Schwartz collectie. Deze sets werden destijds met goedkeuring van Corgi samengesteld door de Amerikaanse distributeur Reeves.



Code 3
Dit is het overspuiten of wijzigen van een model, zonder toestemming van de oorspronkelijke fabrikant. Deze omschrijving klinkt bijna of het strafbaar is maar Code 3 is een erkend collectable in zijn eigen recht en, er is niets illegaals of gewetenloos in deze unieke alternatieve methode. Code 3 omvat een breed spectrum en kan betekenen het simpelweg omwisselen van de aanhangers van twee verschillende modellen tot het compleet veranderen van de kleur en het uiterlijk van een model. 
Kortom, je mag elk model zo veranderderen naar eigen feel en look, zonder de toestemming van de oorspronkelijke fabrikant.

Er zijn veel verzamelaars die voor custom of aangepaste modellen kiezen. Sommige thema's zoals politie en brandweer zijn populaire onderwerpen voor de code 3 hobbyisten, ook Batman, James Bond en nog vele andere populaire Corgi of Dinky modellen zijn populair in de Code 3 wereld en, als je goed kijkt naar de code 3 categorie in Diecast vindt je vele voorbeelden van hun werk. Door Code 3 krijgen veel schroot modellen die anders in het vuilnis zouden belanden een nieuw leven.

Natuurlijk niet altijd duidelijk voor een verzamelaar die een custom model ziet en niet weet of dit echt werd vervaardigd door de fabrikant of aangepast door een gebruiker indien dit niet vermeld staat.

Een mooi voorbeeld van een Code 3 is de GS17 set hieronder dewelke volledig werd gewijzigd, zelfs het doosje.











 














































































































Waarde bepaling  /  Friction  /  Glydamatic  /  Take-Off Wheels (Golden Jacks)  /  Red Spots & WhizzWheels  /  Trans-O-Lite  /  Code 1-2-3  /  Monty Calm Collection  /  Hainsworth Collection


Waarde bepalingen  MIB - NMIB - MINT - NM - PIB - P - VBC 

Hoe wordt een waarde bepaald
 
Om de waarde van een model te bepalen moet aan verschillende parameters worden voldaan. In welke staat is het model en, hoe zeldzaam is een model. Hoe beweegt de markt van vraag en aanbod.
Een verzamelaar die zijn model gaat verkopen zal dit altijd mooier willen omschrijven en wil ook graag een zo hoog mogelijke prijs ervoor krijgen.

Daarom wordt er bij expertises van modellen of collecties een internationale code gebruikt om modellen te beoordelen naar hun waarde. 
We maken dit hieronder even duidelijk aan de hand van de verschillende gradaties, foto's en een voorbeeld.
 
Als voorbeeld nemen we het Corgi Toys model N° 323 - De Citroen DS 19 Monte Carlo.


De term en gradaties   MIB - NMIB - MINT - NM - PIB - P - VBC   uitgelegd.


MIB -
wil zeggen MINT IN BOX

MIB is de hoogste quotering dat een model kan krijgen. Het omschrijft het model zoals het destijds
werd aangekocht in de winkel. In een perfecte nieuwstaat, kompleet en met het origineel doosje.
Zoals je op onderstaande foto kan zien is het model in perfecte staat, met onbeschadigde decals,
de aanwezige Corgi Leaflet en het perfecte Corgi doosje.   

Waarde onderstaand model werd geschat tss. € 300 en € 400. (recente verkooprijs: € 435)



MINT


MINT wil zeggen perfecte staat maar, niet kompleet. Het model hieronder is in perfecte
nieuwstaat maar zoals je ziet ontbreekt de Corgi Leaflet en het origineel doosje.

Waarde onderstaand model werd geschat tss. € 100 en € 150. (recente verkooprijs: € 145)



NMIB -
wat wil zeggen NEAR MINT IN BOX

NMIB wil zeggen bijna nieuwstaat maar, met imperfecties. We zien het model met lichte
beschadigingen in de lak. De raampjes zijn mat geworden, vermoedelijk door het zonlicht
en het doosje vertoond verkleuringen en er is geen Corgi Leaflet aanwezig.

Waarde onderstaand model werd geschat tss. € 150 en € 180. (recente verkooprijs: € 165)







NM -
wat wil zeggen NEAR MINT

NM wil zeggen bijna nieuwstaat maar, met imperfecties. We zien het model in een vrij
mooie nieuwstaat, geen lakbeschadigingen maar wel met een afgebroken dakantenne.
Er is geen Corgi Leaflet en ook geen doosje aanwezig.

Waarde onderstaand model werd geschat tss. € 80 en € 90. (recente verkooprijs: € 78)



PIB -
wat wil zeggen PLAYED IN BOX

PIB wil zeggen dat het model in 'bespeelde' staat is maar wel met origineel doosje. 
Onderstaand model heeft veel lakbeschadigingen en op het doosje zitten vlekken.

Waarde onderstaand model werd geschat tss. € 90 en € 100. (recente verkooprijs: € 125)





VBC - wat wil zeggen VERY BAD CONDITION

VBC wil zeggen dat het model in zeer slechte staat is. Onderstaand model heeft dan ook zeer 
veel lakbeschadigingen, de antenne is niet meer aanwezig, alle decals zijn bijna afwezig, 
soms zijn de rubber bandjes in slechte staat of afwezig.
Sommigen kopen dergelijk model voor een volledige restauratie uit te voeren of soms om originele 
bandjes of de mistlicht steentjes te recupereren voor een ander model.

De waarde is in dit geval wat men er nog voor wil geven, € 15 à € 20. (recente verkooprijs: € 16)




VBC -
wat wil zeggen VERY BAD CONDITION

Hier dezelfde quotatie als hierboven maar in nog slechtere staat. Eigenlijk is onderstaand model onbruikaar.
Op Ebay vroeg men voor dit model € 14 maar of het uiteindelijk werd verkocht is onbekend.






Zeldzame toebehoren

Sommige zaken zijn zo zeldzaam dat diegene die het verkoopt zelf een prijs bepaald.
Hieronder een winkelkaartje van Corgi Toys dat destijds bij het model werd gezet door de dealer
en de prijs aangaf. In onderstaand voorbeeld gaat het over de Corgi Toys N° 323.
Het model werd destijds nieuw voor
£ 3,75 verkocht.

De verkoper vroeg € 87 voor het kaartje. (recente verkooprijs: € 87)







Zeldzame sets

Een prijs wordt ook bepaald door de zeldzaamheid. Een voorbeeld zie je hieronder van de Monte Carlo Gift Set N° 38.
2 foto's van eenzelfde set maar 2 verschillende prijzen

NMIB - wat wil zeggen NEAR MINT IN BOX

NMIB wil zeggen bijna nieuwstaat maar, met imperfecties. Onderstaande set is zéér zeldzaam en nog moeilijk te vinden.
Het kreeg de quotatie van NMIB omdat de doos lichte vlekjes en één van de wagen decals een lichte beschadiging vertoonde.
Er was ook geen Corgi Leaflet meer aanwezig.

De waarde van onderstaande set werd geschat tss. € 1000 en € 1600. (recente verkooprijs: € 1745)






PIB - wat wil zeggen PLAYED IN BOX

PIB wil zeggen bespeeld in doos. Onderstaande set kreeg de quotatie van PIB omdat de doos en de display waar de modellen
opstaan namaak/reproductie is. Dergelijke dozen hebben geen waarde, dus worden in dit geval alleen de modellen beoordeeld.
De modellen zijn in zéér slechte staat, hebben vele beschadigingen en er ontbreken diverse zaken.

Waarde onderstaande set werd geschat tss. € 50 en € 100. (recente verkooprijs: € 78)





















































































































Waarde bepaling  /  Friction  /  Glydamatic  /  Take-Off Wheels (Golden Jacks)  /  Red Spots & WhizzWheels  /  Trans-O-Lite  /  Code 1-2-3  /  Monty Calm Collection  /  Hainsworth Collection

The Monty Calm Corgi Collection - Marcel Van Cleemput  

The Monty Calm Collection
Soms, maar heel zeldzaam kom je een model tegen dat te koop wordt aangeboden en vermeld men dat dit uit de "Monty Calme Collection" komt.
De doorsnee verzamelaar heeft hier waarschijnlijk nog nooit van gehoord. Voor de kapitaalkrachtige "Die Hard" verzamelaars is dit het "Summum" hetgeen betekend het hoogst bereikbare in de Corgi / Dinky verzamelwereld.

De "Monty Calme Collection", zo genoemd naar de voormalige Engelse eigenaar Marcel Van Cleemput, is de grootse privé collectie die ooit werd ontdekt en overbrugt alle Corgi modellen die ooit geproduceerd werden destijds.
Daarnaast bevatte deze collectie de meest zeldzame modellen, unieke modellen, test, trials, pre-productie modellen, mallen, concepten en Code 1 Corgi modellen. 

Deze niet onbemiddelde man had destijds een goede relatie met diverse Corgi topmensen en kon op deze manier zijn onmetelijke collectie uitbouwen.

Deze Collector en Corgi Designer is uiteraard Mr. Corgi himself of Marcel Van Cleemput. Van Cleemput was de ontwerper van vrijwel alle Corgi Toys modellen totdat het merk in 1983 ten onder ging. Op 1 januari 1954 begon Van Cleemput als ontwerper bij Mettoy - destijds het moederbedrijf van Corgi Toys. Later dat jaar maakte hij de eerste tekeningen voor de Corgi modellen. Vervolgens was hij als Chief Designer betrokken bij de ontwikkeling van elk Corgi product en dit tot 1983. 

Van Cleemput was van Franse afkomst en kwam op 9-jarige leeftijd in 1935 voor het eerst naar Engeland. Na zijn diensttijd in het Franse leger verhuisde hij naar Northampton, waar hij met een meisje uit die stad trouwde. 
Op 15 maart 2013 is Marcel Van Cleemput overleden.


In 1989 publiceerde New Cavendish Books in Londen Van Cleemputs Great Book of Corgi, waarin hij onder meer alle modellen van Corgi Toys beschrijft. Het boek is de Corgi-bijbel, hét naslagwerk voor verzamelaars en liefhebbers.
Het boek werd uitgegeven in 1989 en in 2010 kwam er een update. Dit laatste boek uit 2010 bevat nieuwigheden maar ook fouten die bij de up-date gewoon werden overgenomen uit het oude boek en dat is spijtig. 

Het laatste boek uit 2010 behandeld ook voor een deel de privé collectie van Marcel Van Cleemput, pre-production modellen en nooit geproduceerde modellen en ideeën van de designer. Ook originele fabriekstekeningen worden besproken.

Op forums is er wel enige discutie over hoeveel boeken er eigenlijk werden gedrukt, sommigen zeggen 2 anderen dan weer 3.
De werkelijkheid is zoals hieronder vermeld. Het eerste in 1989, waarvan in 2001 een herdruk kwam die bestond uit een gewone uitgave en een luxe uitgave waarbij een bus was bijgevoegd.
In 2010 kwam er dan een up-date uitgave. Er werd ook een pocket versie uitgegeven.



       de allereerste versie uit 1989                                              

 


                  
de herdruk in 2001                                         en de luxuitgave met bus



      
een update kwam er in 2010

Dit boek "The NEW Great Book of Corgi" werd
 officiël voorgesteld in Sandown Park in 2010


 


Corgi Toys was uiteraard heel belangrijk voor Van Cleemput. Hij verzamelde privé de vrijwel complete collectie van het merk en bewaarde veel fascinerend en uniek materiaal met betrekking tot de productie en de marketing van  
Corgi Toys. 

Van Cleemput verkocht uiteindelijk een groot deel van zijn privé collectie voor een bescheiden prijs, zo’n 900 exemplaren, aan een bedrijf in Northampton voor  € 9.000 die er een speciale expositieruimte voor bouwde.

3 jaar later verkocht deze nieuwe eigenaar de collectie aan een Zwitserse verzamelaar voor € 66.000 en die  verkocht op zijn beurt de collectie verder voor meer dan € 300.000.
 
Van Cleemput had echter nog zo'n tachtig modellen behouden, die hij later door Sotheby's heeft laten veilen. Die brachten € 66.000 op dus na aftrek van veilingkosten is dat toch gemiddeld € 825 per model.
Na zijn dood werden nog vele modellen verkocht onder de naam "Monty Calm Collection" en zo werd een groot deel van de Corgi geschiedenis verspreid onder grote verzamelaars wereldwijd.
Dergelijke collecties zijn nadien nooit meer gevonden.

Je kan je afvragen of dit soort hoge bedragen door de huidige eigenaar nog gerealiseerd zal worden. Bij de verkoop op binnen- en buitenlandse veilingen zie je de prijzen toch dalen, ook voor bijzondere modellen.


Hieronder een kleine greep van unieke zaken die werden verkocht uit zijn privé collectie.
Bekijk hiervoor ook de pagina "Exclusieve Corgi's"


Een origineel Houten Corgi Prototype van de Corgi 420 Ford Thames Airborne Caravan.
Dit houten prototype en uniek stuk werd verkocht op de veiling voor £ 1.600 

Dit unieke en gedetailleerde houten prototype van de Corgi 420 Ford Thames Airborne Caravan (uitgegeven by Corgi in 1962) is een stukje van de Corgi history uit de privé collectie van Marcel Van Cleemput. 
De afmeting was 9 cm.

 






Een origineel Houten Corgi Prototype van de Corgi Vauxhall Velox. 
Een ander prachtig item van de Monty Calme Corgi Collectie van Marcel Van Cleemput. 

Dit unieke en gedetailleerde houten prototype van de Corgi Vauxhall Velox heeft een lengte van ongeveer 10 cm. Flat spun wheels waren gemonteerd op het model. 
Het prototype van de Vauxhall Velox is uiteindelijk verschillend van het Corgi model 203 model dat werd uitgegeven tussen 1956-61. 

Daarom is deze versie een uniek éénmalig stuk uit het Corgi verleden dat niet verder is geraakt dan dit houten model.
Dit houten prototype en uniek stuk werd verkocht op de veiling voor £ 1.500 








Een origineel Houten Corgi Prototype van de Corgi Morris Mini Minor 1000 Estate Car.  
 
Uit de privé Monty Calme Corgi Collectie van Marcel Van Cleemput.

Dit unieke en gedetailleerde houten prototype van de Corgi Morris Mini Minor 1000 Estate Car (nooit uitgegeven door Corgi). 
Het werd afgebeeld in het Corgi boek  ‘The Great Book of Corgi’, (op pagina 464)

Het houten prototype werd gemaakt in 1958, desondanks is het model nooit in productie gegaan. 
De afmeting is ongeveer 8.5 cm. Op het model bevinden zich nog de detail potloodlijnen. 
Vaste gladde wielen verbonden met een draad en originele banden.




 



Een origineel houten Corgi Prototype van de Corgi Falcon Ghia Torino.  
 
Uit de privé Monty Calme Corgi Collectie van Marcel Van Cleemput.

Een unieke en gedetailleerde Corgi Falcon Ghia Torino met de nog zichtbare detail potloodlijnen. 
Dit model werd nooit in productie genomen – dit is een éénmalig stuk.
Het model heeft gladde wielen verbonden met een draad en originele banden.
Dit model werd verkocht op de veiling voor £ 1.679 










Een origineel kunststof Corgi Prototype van de Corgi VW model 433.  
 
Uit de privé Monty Calme Corgi Collectie van Marcel Van Cleemput.

Dit is een unieke en gedetailleerde Corgi VW model 433 vervaardigd uit kunststof. 
Deze kleur combinatie werd nooit in productie genomen – dit is een éénmalig stuk.
Dit model werd verkocht op de veiling voor £ 795 

 






Een origineel Houten Corgi Prototype van de Corgi Porsche 928. 

Uit de privé Monty Calme Corgi Collectie van Marcel Van Cleemput.

Dit houten Corgi Prototype uit de seventies in de kleur green metallic met geschilderde ramen, koplamp details in zilver, achterlichten en WhizzWheels.
'WhizzWheels' werden ingevoerd om gelijke tred te houden met de concurrentie in september 1969.
De afmeting is ongeveer 12.5 cm. 
Spijtig genoeg is dit model nooit in productie gegaan - dit is een uniek en éénmalig stuk.
Dit model werd verkocht op de veiling voor £ 1.350



Een origineel Houten Corgi Prototype van de Corgi Citroen GS.

Uit de privé Monty Calme Corgi Collectie van Marcel Van Cleemput.

Dit unieke en gedetailleerde houten prototype van de Corgi Citroen GS is van 1970
Het model heeft ook de WhizzWheels. '
WhizzWheels' werden ingevoerd om gelijke tred te houden met de concurrentie in september 1969.  
Dit model werd verkocht op de veiling voor £ 1.350

 

   















































































































Waarde bepaling  /  Friction  /  Glydamatic  /  Take-Off Wheels (Golden Jacks)  /  Red Spots & WhizzWheels  /  Trans-O-Lite  /  Code 1-2-3  /  Monty Calm Collection  /  Hainsworth Collection

The Raymond Hainsworth Collection  


De Raymond Hainsworth Collection

De laatst bekende en één van de grootse collecties was van Raymond Hainsworth (78) uit Engeland die meer dan 2000 modellen bevatte en werd verkocht voor meer dan € 250.000.
Raymond Hainsworth was een gepensioneerd auto dealer in Engeland en heeft 50 jaar lang samen met zijn vrouw Corgi & Dinky modellen verzameld.

Dhr. Hainsworth zegt dat hij de collectie nooit heeft opgebouwd als investering maar uit passie en plezier.
Alles werd mooi bewaard in de originele doosjes. 
De reden van verkoop was omdat zijn huis al langer hoe meer op een museum begon te lijken en ze al langer hoe minder plaats kregen in hun woning.

Uiteindelijk werd besloten de volledige collectie te verkopen met het oog op een mooie spaarpot voor hun beide kinderen.
Alles werd uiteindelijk mooi gecatalogeerd en de verkoop werd uitbesteed aan Vection Auctions die hierin gespecialiseerd zijn.

Er waren diverse zeldzame modellen zoals een zwart/witte Dinky Sweeteners truck welke was geproduceerd voor de firma als promotionele doeleinden en niet voor verkoop.
Die werd afgeklopt aan € 5600. Een Dinky Thames Market Truck aan € 3200 en een Dinky Shackleton Truck aan € 1500.

Een ander rariteit was de French Dinky Baroclem Citroen Van, ook nooit geproduceerd voor algemene verkoop die werd verkocht voor € 7500.

De veiligmeester van Vection Auctions zei de laatste 50 jaar zo geen collectie meer gezien te hebben.
Alles werd verkocht in Maart 2015, de veiling heeft 3 dagen geduurd en meer dan € 250.000 opgebracht.