Friction Engine (Mechanical) - 1959
|
FRICTION ENGINE
"De Friction Engine" was een idee in
1959 van Corgi.
Dit werd toegepast op de allereerste modellen van de 200 serie. Je had bv. het
Corgi nummer 200 of 200M.
Nummer 200 was het model in standaard uitvoering, nummer 200M was het model met
Frictie motor.
Deze vermelding kon je ook terugvinden op de doosjes, zie foto hieronder,
"MECHANICAL" en 200M op het doosje verwees naar het model met frictie
motor.
Het was eigenlijk een ingebouwd systeem in de bodemplaat verbonden met de wielas
dat een soort van geluid maakte.
Er was een klein gaatje waar men geregeld een druppel olie in kon doen om het
geheel vlot te laten werken en er stond "OIL" vermeld.
De verkoop was geen groot succes omdat de prijs van het model hoger was dan
hetzelfde model zonder frictie motor. Het systeem werd stopgezet na model 214M.
Glydamatic Suspension - 1961
|
GLYDAMATIC SUSPENSION
"Glidamatic spring suspension" was in
1961 een vernieuwend idee van Corgi.
Dit opschrift kon je vanaf 1961 op verschillende doosjes terugvinden.
Het alleereerste model waarbij dit systeem werd toegepast was het Chipperfields
model N° 1123.
Dankzij een eenvoudig veersysteem dat achter de vooras en achteras werd
geplaatst kon men door op het model te duwen een veereffect op de wielen bekomen.
Dit werd nadien op nog vele modellen toegepast.
TRANS-O-LITE
"Trans-O-Lite" koplampen waren een
vernuftig idee van Corgi.
Rond 1963 kwamen ze op de markt met deze leuke gadget.
Geen batterijen maar dankzij eenvoudige transparante plastic buisjes die
inwendig naar de koplampen en in sommige gevallen ook naar de achterlichten
liepen van het model en het omgevingslicht gebruikten om de koplampen van de auto te laten
gloeien. Door met je vinger over de plaats te gaan waar de lichtinval gebeurde
kreeg je een aan/uit effect van de lampen.
In de late jaren '60 veranderde de Britse speelgoedauto markt met de komst van de Amerikaanse
Hot Wheels van Mattel. De verkoop van Corgi Toys begon te dalen en de zaken
verbeterden niet door een rampzalige brand in de Swansea fabriek in maart 1969
waar een vol pakhuis met modellen die stonden te wachten om afgeleverd te worden
bij de dealers door een brand werden
vernietigd.
Corgi kwam toen met één van de slimste innovaties, het Golden Jacks 'Take-Off Wheels' systeem, dat voor het eerst verscheen maart 1968.
De authentiek gedetailleerde gegoten velgen die gemaakt werden waren uniek voor elk
model. Door de "Golden Jacks" die om de as waren gemonteerd naar
beneden te vouwen zorgde dit ervoor dat de wagen van de grond kwam en kon men het wiel
van het ondersteunde model verwijderen. Slechts negen modellen werden geproduceerd met deze
functie.
Er waren meer modellen gepland maar door de tegenvallende omzetten
werden deze plannen niet uitgevoerd omdat in die periode de Corgi Whizzwheels hun intrede deden.
(Meer hierover in de rubriek WhizzWheels)
De allereerste Corgi met Take-Off-Wheels was de Mini Marcos
GT850 (341) die op de markt
kwam in Maart 1968. Een maand later in April 1968 kwam de Rover
2000 TC (275).
In Juni 1968 kwam de Oldsmobile Toronado (276), in
Augustus 1968 de Chevrolet Camaro SS350 (338), in
Juli 1969 de
Hillman Hunter Rally Car (302), later van datzelfde jaar kwam de Ferrari
206 Dino Sport (344) en een Lamborghini Miura (342)
volgde daarop.
De Rolls Roys Silver Shadow Mulliner Park Ward Coupé (273) kwam in Maart
1970 op de markt, de Chevrolet Corvette Stingray (300) kwam in
April 1970 en was tevens de laatste in de Take-Of-Wheel reeks.
Lees het volledige verhaal van de Take-Of-Wheels (klik
hier)
De Corgi Hillman Rally was is ook een waardevol
model
De Take Off Wheels werden ook afzonderlijk verkocht in setjes van 12
Red
Spots & WhizzWheels -
1969
|
RED SPOTS & WHIZZWHEELS
Bij diverse beschrijvingen van de wielen zal je vanaf de periode 1969 de
benaming "WhizzWheels" tegenkomen.
Lage wrijving wielen bekend als 'Whizzwheels' werden ingevoerd om gelijke tred te houden met de concurrentie in september 1969.
Het eerste model met WhizzWheels dat werd geproduceerd was de Ferrari 206 Dino Sports (344)
uitgevoerd in rood, geel, wit en zwart.
Het eerste model dat met WhizzWheels
werd geproduceerd, de Ferrari 206 Dino Sports (344)
Deze allereerste "WhizzWheels"
uitvoeringingen, (bij verzamelaars beter bekend als 'Red Spots') hadden rubberbanden,
een messing velg met een lage wrijving (low friction) naaf.
Deze rode nylon naaf "Red Spot" die in het centrum van de velg zat was
visueel wel aantrekkelijk maar bleek te duur om te produceren.
Hierdoor besloot
Corgi deze velgen te vervangen door plastic wielen.
Deze plastic "WhizzWheels" waren dan wel goedkoper om te vervaardigen
maar namen wel een grot deel van het karakter en het realisme weg van de oorspronkelijke
versies die waren uitgerust met rubberen banden. Hierdoor zijn de
"WhizzWheels" modellen de dag van vandaag niet populair bij
verzamelaars
Sommige modellen kregen kortstondig de 'Red Spot' Whizzwheels omdat ze
moesten dienen voor promotie doeleinden als nieuwe Corgi gimmick voor het Corgi
Sales Team alvorens deze modellen in productie zouden gaan met de latere plastic Whizzwheels.
Hierdoor zijn deze modellen met 'Red Spots' zéér gegeerd bij verzamelaars, moeilijk te vinden
en hebben een hoge verzamelwaarde.
de bekende WhizzWheels met de
plastiek wielen en banden
De meest zeldzame en duurste Batmobile is deze "Red Spots" WhizzWheels
uitvoering
De zeldzaamheid en hoge waarde van de "Red
Spot" modellen heeft ook een keerzijde. Door de jaren ervaring heb ik al modellen zien passeren die geen "Red Spots" zijn.
Hoe dit kan is niet ver te zoeken. Iemand die een beetje handig is kan relatief
éénvoudig met een tang de wielen van een Whizzwheels model verwisselen.
Voor een verzamelaar is het daarom vooral belangrijk te weten dat er maar een beperkt
aantal "Red Spot" versies zijn die de fabriek hebben verlaten.
Onderstaande modellen zijn de vroege "Red
Spots" modellen.
Je kan ze af en toe tegen komen tijdens je zoektocht maar zijn uiterst zeldzaam omdat
ze werden gebruikt bij de eerste productie runs van volgende:
- 344 Ferrari Dino met "Red Spots"
- 347 Chevrolet Astro met "Red
Spots"
- 343 Pontiac Firebird met "Red
Spots"
- 303 Ford Capri (Roger Clark)
"Red Spots"
- 313 Ford Cortina (Roger Clark)
"Red Spots"
- 311 Ford Capri "Red Spots"
- 342 Lamborghini "Red Spots"
- 418 London Austin Taxi Cab "Red Spots"
De volgende reeks die werd vrijgegeven was in mei 1970.
Deze werden uitgegeven nadat bij Corgi het besluit was genomen om "Red
Spots" te vervangen door de Plastic WhizzWheels.
Onderstaande modellen komen uit de tweede productie run en zal je moeilijker
tegenkomen. Vermoedelijk werden bij deze tweede productie run nog een aantal
modellen geproduceerd met de "Red Spots" die zo mee werden verdeeld
naar de dealers. Dan hebben we het over volgende 3 modellen:
- 380 Alfa "Red Spots"
- 371 Porsche Carrera "Red Spots"
- 201 Saint's Volvo "Red Spots"
Onderstaande modellen komen uit de derde productie run en zijn nog zeldzame
"Red Spots" of werden alleen geproduceerd met "WhizzWheels".
Het binnen werk van de gietstukken voor "Red Spots" of
"WhizzWheels" zijn verschillend. Het heeft te maken met de
geleiders waar de assen doorlopen.
Hierdoor is manipulatie snel te herkennen.
De laatse mei uitgave die na de Corgi beslissing werden geproduceerd zijn:
- 280 Rolls
Royce
- 375 Toyota
De 4 modellen hieronder vermeld zijn twijfelachtig ???
Ik ben ze in al die jaren nog nooit in het echt tegen gekomen of gezien,
daarom heb ik een zéér sterk vermoeden dat deze modellen zijn gemanipuleerd en
nooit in officiële vorm met "Red Spots" de fabriek hebben verlaten.
In de Corgi archieven vindt je er ook geen enkele informatie over. De kleur
combinatie van de
Blauwe Porsche N° 382 heb ik zelfs nog nooit gezien.
Het is altijd mogelijk dat er uitzonderlijke uitvoeringen zijn geweest die nooit in een winkel zijn
verkocht destijds maar in handen waren van Corgi medewerkers als demo of
voorbeelden.
Marcel Van Cleemput heeft er nooit melding van gemaakt. Het is mogelijk.
Vanaf Juni waren het nog uitsluitend WhizzWheels die de fabriek verlieten en
geen "Red Spots" meer.
De juni-uitgaven waren:
- 377 Marcos 3 liter / "Red Spots"
? ? ? Real or Fake
- 509 Porsche Politieauto
/ "Red Spots" ? ? ? Real or Fake
- 382 Porsche 911 Targa
/ "Red Spots" ? ? ? Real or Fake
- 382 Porsche 911 Targa
/ "Red Spots" ? ? ? Real or Fake
Vermits het vrij gemakkelijk is om WhizzWheels te wijzigen in "Red
Spots" is het toch opletten geblazen.
We maken het even duidelijk aan de hand van foto's.
Hieronder zie je de standaard Corgi basisplaat van een
model voor de normale wielen met rubber bandjes.
De wielassen waren vrij dik vandaar ook de brede openingen voor deze wiel assen.
Hieronder zie je de Corgi basisplaat die werd gemaakt
speciaal voor de modellen met "RedSpots" en "WhizzWheels".
De openingen voor de wielassen zijn merkelijk smaller dan die van hierboven.
Hieronder zie je 2 Corgi basisplaten gepresenteerd met
een wielas en een "Red Spots" wiel.
De bovenste foto met brede openingen en de onderste foto met de smalle
openingen.
Zou men de bovenste plaat gebruiken kreeg je teveel speling op de assen en
voelde je direct dat het niet klopte.
Er zijn altijd mensen die zich aangetrokken voelen tot deze 'zeldzame' modellen en
zonder dat ze het weten worden ze zo bedrogen.
Zou je ooit overwegen een "Red Spots" model te kopen en dat een model
is dat hierboven niet vermeld staat mag je er 100% zeker van zijn dat het niet
echt is !
Zit je nog met twijfels dan kan je altijd even ons contact formulier invullen,
we helpen je graag verder.
Code 1
Dit is een product origineel geproduceerd door de fabrikant. Dit kan een
éénmalig model zijn, een limited edition of een besteld promotie. Het belangrijkste is dat het
volledig door de fabrikant werd geproduceerd.
Hieronder een voorbeeld van een
Corgi Code 1 gold-plated Ferrari Berlinetta (slechts 3 werden er geproduceerd).
Dit voorbeeld was eigendom van Marcel Van Cleemput (*)
en werd verkocht door Sotheby’s Auction House in 1999.
De behaalde prijs was £6,500.
(*)
Als
chief designer voor Corgi Toys van 1956 tot het merk instortte in 1983, werd
Marcel Van Cleemput betrokken bij bijna elke gegoten speelgoed geproduceerd door
Corgi.
Hij werd geboren op 2 mei
1926 en is overleden op 15 Maart 2013 op 86 jarige leeftijd.
Hieronder nog een voorbeeld dat
speciaal door Corgi gemaakt werd als promotie voor "Combex Industries
LTD" in 1970 in een zeer beperkt aantal. (500 stuks)
Dit is een uitzonderlijk model van Corgi Toys zonder nummer, de
"Promotional Commer Van" made voor Combex Industries LTD.
Dit model werd verkocht voor € 2400.
Code 2
Bij een code 2 werd het product afgewerkt of geproduceerd door een tweede partij met medeweten en instemming van de
oorspronkelijke fabrikant.
Voorbeelden kunnen modellen zijn die geproduceerd werden door de oorspronkelijke fabrikant en nadien gekleurd of voorzien van decals door een ander bedrijf
met de toestemming van de fabrikant.
Het zou kunnen dat bestelde gietstukken die ongeverfd zijn door een externe
partij worden gekleurd en die ook de doosjes maakt onder licentie.
Een voorbeeld van dergelijke Code 2 is bv. de waanzinnig zeldzame FAO Schwartz
collectie. Deze sets werden destijds met goedkeuring van Corgi samengesteld door
de Amerikaanse distributeur Reeves.
Code 3
Dit is het overspuiten of wijzigen van een model, zonder toestemming van de
oorspronkelijke fabrikant. Deze omschrijving klinkt bijna of het strafbaar is maar Code 3 is
een erkend collectable in zijn eigen recht en, er is niets illegaals of gewetenloos in deze unieke alternatieve
methode. Code 3 omvat een breed spectrum en kan betekenen het simpelweg omwisselen van de aanhangers van twee verschillende
modellen tot het compleet veranderen van de kleur en het uiterlijk van een model.
Kortom, je mag elk model zo veranderderen naar eigen feel en look, zonder de toestemming van de
oorspronkelijke fabrikant.
Er zijn veel verzamelaars die voor custom of aangepaste modellen kiezen. Sommige thema's zoals politie en brandweer zijn populaire onderwerpen voor de code 3 hobbyisten,
ook Batman, James Bond en nog vele andere populaire Corgi of Dinky modellen zijn
populair in de Code 3 wereld en, als je goed kijkt naar de code 3 categorie in Diecast
vindt je vele voorbeelden van hun werk. Door Code 3 krijgen veel schroot
modellen die anders in het vuilnis zouden belanden een nieuw leven.
Natuurlijk niet altijd duidelijk voor een verzamelaar die een custom model ziet
en niet weet of dit echt werd vervaardigd door de fabrikant of aangepast door
een gebruiker indien dit niet vermeld staat.
Een mooi voorbeeld van een Code 3 is
de GS17 set hieronder dewelke volledig werd gewijzigd, zelfs het doosje.
Waarde bepalingen MIB - NMIB - MINT - NM - PIB - P - VBC
|
Hoe wordt een waarde bepaald
Om de waarde van een model te bepalen moet aan verschillende parameters worden
voldaan. In welke staat is het model en, hoe zeldzaam is een model. Hoe
beweegt de markt van vraag en aanbod.
Een verzamelaar die zijn model gaat verkopen zal dit altijd mooier willen
omschrijven en wil ook graag een zo hoog mogelijke prijs ervoor krijgen.
Daarom wordt er bij expertises van modellen of collecties een internationale
code gebruikt om modellen te beoordelen naar hun waarde.
We maken dit hieronder even duidelijk aan de hand van de verschillende
gradaties, foto's en een voorbeeld.
Als voorbeeld nemen we het Corgi
Toys model N° 323 - De Citroen DS 19 Monte Carlo.
De term en gradaties MIB - NMIB - MINT - NM - PIB - P - VBC
uitgelegd.
MIB - wil zeggen MINT IN BOX
MIB is de hoogste quotering dat een model kan krijgen. Het omschrijft het
model zoals het destijds
werd aangekocht in de winkel. In een perfecte nieuwstaat, kompleet en met het
origineel doosje.
Zoals je op onderstaande foto kan zien is het model in perfecte staat, met
onbeschadigde decals,
de aanwezige Corgi Leaflet en het perfecte Corgi doosje.
Waarde
onderstaand model werd geschat tss. € 300 en € 400. (recente
verkooprijs: € 435)
MINT
MINT wil zeggen perfecte
staat maar, niet kompleet. Het model hieronder is in perfecte
nieuwstaat maar
zoals je ziet ontbreekt de Corgi Leaflet en het origineel doosje.
Waarde onderstaand model werd geschat tss. € 100 en €
150. (recente verkooprijs: € 145)
NMIB - wat wil zeggen NEAR MINT
IN BOX
NMIB wil zeggen bijna
nieuwstaat maar, met imperfecties. We zien het model met lichte
beschadigingen in
de lak.
De raampjes zijn mat geworden, vermoedelijk door het zonlicht
en het doosje
vertoond verkleuringen en er is geen Corgi Leaflet aanwezig.
Waarde onderstaand model werd geschat tss. € 150 en €
180. (recente verkooprijs: € 165)
NM - wat wil zeggen NEAR MINT
NM wil zeggen bijna
nieuwstaat maar, met imperfecties. We zien het model in een vrij
mooie
nieuwstaat,
geen lakbeschadigingen maar wel met een afgebroken dakantenne.
Er is geen Corgi Leaflet en ook geen doosje aanwezig.
Waarde onderstaand model werd geschat tss. € 80 en € 90.
(recente verkooprijs: € 78)
PIB - wat wil zeggen PLAYED IN BOX
PIB wil zeggen dat het
model in 'bespeelde' staat is maar wel met origineel doosje.
Onderstaand model heeft
veel lakbeschadigingen en op het doosje zitten vlekken.
Waarde onderstaand model werd geschat tss. € 90 en €
100. (recente verkooprijs: € 125)
VBC - wat wil zeggen VERY BAD
CONDITION
VBC wil zeggen dat het
model in zeer slechte staat is. Onderstaand model heeft dan ook zeer
veel
lakbeschadigingen,
de antenne is niet meer aanwezig, alle decals zijn bijna afwezig,
soms zijn de
rubber bandjes in slechte staat of afwezig.
Sommigen kopen dergelijk model voor een volledige restauratie uit te voeren of
soms om originele
bandjes of de
mistlicht steentjes te recupereren voor een ander model.
De waarde is in dit geval wat men er nog voor wil geven, € 15 à € 20. (recente
verkooprijs: € 16)
VBC - wat wil zeggen VERY BAD CONDITION
Hier dezelfde quotatie als
hierboven maar in nog slechtere staat. Eigenlijk is onderstaand model
onbruikaar.
Op Ebay vroeg men voor dit
model € 14 maar of het uiteindelijk werd verkocht is onbekend.
Zeldzame toebehoren
Sommige zaken zijn zo zeldzaam dat diegene die het verkoopt zelf een prijs
bepaald.
Hieronder een winkelkaartje van Corgi Toys dat destijds bij het model werd gezet
door de dealer
en
de prijs aangaf. In onderstaand voorbeeld gaat het over de Corgi Toys N° 323.
Het model werd destijds nieuw voor £
3,75 verkocht.
De verkoper vroeg € 87 voor het kaartje. (recente verkooprijs: € 87)
Zeldzame sets
Een prijs wordt ook bepaald door de zeldzaamheid. Een voorbeeld zie je
hieronder van de Monte Carlo Gift Set N° 38.
2 foto's van eenzelfde set maar 2 verschillende prijzen
NMIB - wat wil zeggen NEAR MINT
IN BOX
NMIB wil zeggen bijna
nieuwstaat maar, met imperfecties. Onderstaande set is zéér zeldzaam en nog
moeilijk te vinden.
Het kreeg de quotatie van NMIB omdat de doos lichte vlekjes en één van de
wagen decals een lichte beschadiging vertoonde.
Er was ook geen Corgi Leaflet meer aanwezig.
De waarde van onderstaande set werd geschat tss. € 1000 en € 1600.
(recente verkooprijs: € 1745)
PIB - wat wil zeggen PLAYED IN BOX
PIB wil zeggen bespeeld
in doos. Onderstaande set kreeg de quotatie van PIB omdat de doos en de
display waar de modellen
opstaan namaak/reproductie is. Dergelijke dozen hebben geen waarde, dus worden
in dit geval alleen de modellen beoordeeld.
De modellen zijn in zéér slechte staat, hebben vele beschadigingen en er
ontbreken diverse zaken.
Waarde onderstaande set werd geschat tss. € 50 en € 100.
(recente verkooprijs: € 78)
The Monty Calm Corgi Collection - Marcel Van Cleemput
|
The Monty Calm Collection
Soms, maar heel zeldzaam kom je een model tegen dat te koop wordt aangeboden en
vermeld men dat dit uit de "Monty Calme Collection" komt.
De doorsnee verzamelaar heeft hier waarschijnlijk nog nooit van gehoord. Voor de
kapitaalkrachtige "Die Hard" verzamelaars is dit het
"Summum" hetgeen betekend het hoogst bereikbare in de Corgi / Dinky
verzamelwereld.
De "Monty Calme Collection", zo genoemd naar de voormalige
Engelse eigenaar Marcel Van Cleemput, is de grootse privé collectie die ooit werd ontdekt en
overbrugt alle Corgi modellen die ooit geproduceerd werden destijds.
Daarnaast bevatte deze collectie de meest zeldzame modellen, unieke modellen,
test, trials, pre-productie modellen, mallen, concepten en Code 1 Corgi modellen.
Deze niet
onbemiddelde man had destijds een goede relatie met diverse Corgi topmensen en kon op deze manier zijn onmetelijke collectie uitbouwen.
Deze Collector en Corgi Designer is uiteraard Mr. Corgi himself of
Marcel Van Cleemput. Van Cleemput was de ontwerper van vrijwel alle Corgi Toys
modellen totdat het merk in 1983 ten onder ging. Op 1 januari 1954 begon Van Cleemput als ontwerper bij Mettoy - destijds het moederbedrijf van Corgi Toys. Later dat jaar maakte hij de eerste tekeningen voor
de Corgi modellen. Vervolgens was hij als Chief Designer betrokken bij de ontwikkeling van elk
Corgi product en dit tot 1983.
Van Cleemput was van Franse afkomst en kwam op 9-jarige leeftijd in 1935 voor het eerst naar Engeland. Na zijn diensttijd in het Franse leger verhuisde hij naar Northampton, waar hij met een meisje uit die stad trouwde.
Op 15 maart 2013 is Marcel Van Cleemput overleden.
In 1989 publiceerde New Cavendish Books in Londen Van Cleemputs Great Book of Corgi, waarin hij onder meer alle modellen van Corgi Toys beschrijft. Het boek is de Corgi-bijbel, hét naslagwerk voor verzamelaars en liefhebbers.
Het boek werd uitgegeven in 1989 en in 2010 kwam er een update. Dit laatste boek
uit 2010 bevat nieuwigheden maar ook fouten die bij de up-date gewoon
werden overgenomen uit het oude boek en dat is spijtig.
Het laatste boek uit 2010 behandeld ook voor een deel de privé collectie van Marcel Van Cleemput,
pre-production modellen en nooit geproduceerde modellen en ideeën van de designer. Ook originele fabriekstekeningen
worden besproken.
Op forums is er wel enige discutie over hoeveel boeken er eigenlijk werden gedrukt, sommigen zeggen 2 anderen dan weer 3.
De werkelijkheid is zoals hieronder vermeld. Het eerste in 1989, waarvan in 2001
een herdruk kwam die bestond uit een gewone uitgave en een luxe uitgave waarbij
een bus was bijgevoegd.
In 2010 kwam er dan een up-date uitgave. Er werd ook een pocket versie
uitgegeven.
de allereerste versie uit
1989
de herdruk in
2001
en de luxuitgave met bus
een
update kwam er in 2010
Dit boek "The NEW Great Book of Corgi"
werd
officiël voorgesteld in Sandown Park in 2010
Corgi Toys was uiteraard heel belangrijk voor Van Cleemput. Hij verzamelde privé
de vrijwel complete collectie van het merk en bewaarde veel fascinerend en uniek materiaal met betrekking tot de productie en de marketing van
Corgi Toys.
Van Cleemput verkocht uiteindelijk een groot deel van zijn privé collectie voor een bescheiden prijs, zo’n 900 exemplaren, aan een bedrijf in Northampton voor
€ 9.000 die er een speciale expositieruimte voor bouwde.
3 jaar later verkocht deze nieuwe eigenaar de collectie aan een Zwitserse verzamelaar voor
€ 66.000 en die verkocht op zijn beurt de collectie verder voor meer dan
€ 300.000.
Van Cleemput had echter nog zo'n tachtig modellen behouden, die hij later door Sotheby's heeft laten
veilen. Die brachten € 66.000 op dus na aftrek van veilingkosten is dat toch gemiddeld
€ 825 per model.
Na zijn dood werden nog vele modellen verkocht onder de naam "Monty Calm
Collection" en zo werd een groot deel van de Corgi
geschiedenis verspreid onder grote verzamelaars wereldwijd.
Dergelijke collecties zijn nadien nooit meer gevonden.
Je kan je afvragen of dit soort hoge bedragen door de huidige eigenaar nog gerealiseerd zal worden.
Bij de verkoop op binnen- en buitenlandse veilingen zie je de prijzen toch dalen, ook voor
bijzondere modellen.
Hieronder een kleine greep van unieke zaken die werden verkocht uit zijn privé
collectie.
Bekijk hiervoor ook de pagina "Exclusieve
Corgi's"
Een origineel Houten Corgi Prototype van de Corgi 420 Ford Thames Airborne Caravan.
Dit houten prototype en uniek stuk werd verkocht op de veiling voor £ 1.600
Dit unieke en gedetailleerde houten prototype van de Corgi 420 Ford Thames Airborne Caravan
(uitgegeven by Corgi in 1962) is een stukje van de Corgi history uit de privé
collectie van Marcel Van Cleemput.
De afmeting was 9 cm.
Een origineel Houten Corgi Prototype van de Corgi Vauxhall Velox.
Een ander prachtig item van de Monty Calme Corgi Collectie van Marcel Van
Cleemput.
Dit unieke en gedetailleerde houten prototype van de Corgi Vauxhall Velox heeft
een lengte van ongeveer 10 cm. Flat spun wheels waren gemonteerd op het model.
Het prototype van de Vauxhall Velox is uiteindelijk verschillend van het Corgi
model 203 model dat werd uitgegeven tussen 1956-61.
Daarom is deze versie een uniek éénmalig stuk uit het Corgi verleden dat niet
verder is geraakt dan dit houten model.
Dit houten prototype en uniek stuk werd verkocht op de veiling voor £ 1.500
Een origineel Houten Corgi Prototype van de Corgi Morris Mini Minor 1000 Estate
Car.
Uit de privé Monty Calme Corgi Collectie van Marcel Van Cleemput.
Dit unieke en gedetailleerde houten prototype van de Corgi Morris Mini Minor 1000 Estate Car
(nooit uitgegeven door Corgi).
Het werd afgebeeld in het Corgi boek ‘The Great Book of Corgi’, (op
pagina 464)
Het houten prototype werd gemaakt in 1958, desondanks is het model nooit in
productie gegaan.
De afmeting is ongeveer 8.5 cm. Op het model bevinden zich nog de detail
potloodlijnen.
Vaste gladde wielen verbonden met een draad en originele banden.
Een origineel houten Corgi Prototype van de Corgi Falcon Ghia Torino.
Uit de privé Monty Calme Corgi Collectie van Marcel Van Cleemput.
Een unieke en gedetailleerde Corgi Falcon Ghia Torino met de nog zichtbare
detail potloodlijnen.
Dit model werd nooit in productie genomen – dit is een éénmalig stuk.
Het model heeft gladde wielen verbonden met een draad en originele banden.
Dit model werd verkocht op de veiling voor £ 1.679
Een origineel kunststof Corgi Prototype van de Corgi VW model 433.
Uit de privé Monty Calme Corgi Collectie van Marcel Van Cleemput.
Dit is een unieke en gedetailleerde Corgi VW model 433 vervaardigd uit kunststof.
Deze kleur combinatie werd nooit in productie genomen – dit is een éénmalig
stuk.
Dit model werd verkocht op de veiling voor £ 795
Een origineel Houten Corgi Prototype van de Corgi Porsche 928.
Uit de privé Monty Calme Corgi Collectie van Marcel Van Cleemput.
Dit houten Corgi Prototype uit de seventies in de kleur green metallic met
geschilderde ramen, koplamp details in zilver, achterlichten en WhizzWheels.
'WhizzWheels' werden ingevoerd om gelijke tred te houden met de concurrentie in september 1969.
De afmeting is ongeveer 12.5 cm.
Spijtig genoeg is dit model nooit in productie gegaan - dit is een uniek en
éénmalig stuk.
Dit model werd verkocht op de veiling voor £ 1.350
Een origineel Houten Corgi Prototype van de Corgi
Citroen GS.
Uit de privé Monty Calme Corgi Collectie van Marcel Van Cleemput.
Dit unieke en gedetailleerde houten prototype van de Corgi Citroen GS is van
1970
Het model heeft ook de WhizzWheels. 'WhizzWheels' werden ingevoerd om gelijke tred te houden met de concurrentie in september 1969.
Dit model werd verkocht op de veiling voor £ 1.350
The Raymond Hainsworth Collection
|
De Raymond Hainsworth Collection
De laatst bekende en één van de grootse collecties was van Raymond Hainsworth
(78) uit Engeland die meer dan 2000 modellen bevatte en werd verkocht voor meer
dan € 250.000.
Raymond Hainsworth was een gepensioneerd auto dealer in Engeland en heeft 50
jaar lang samen met zijn vrouw Corgi & Dinky modellen verzameld.
Dhr. Hainsworth zegt dat hij de collectie nooit heeft opgebouwd als investering
maar uit passie en plezier.
Alles werd mooi bewaard in de originele doosjes.
De reden van verkoop was omdat zijn huis al langer hoe meer op een museum begon
te lijken en ze al langer hoe minder plaats kregen in hun woning.
Uiteindelijk
werd besloten de volledige collectie te verkopen met het oog op een mooie
spaarpot voor hun beide kinderen.
Alles werd uiteindelijk mooi gecatalogeerd en de verkoop werd uitbesteed aan
Vection Auctions die hierin gespecialiseerd zijn.
Er waren diverse zeldzame modellen zoals een zwart/witte Dinky Sweeteners truck welke was
geproduceerd voor de firma als promotionele doeleinden en niet voor verkoop.
Die werd afgeklopt aan € 5600. Een Dinky Thames Market Truck aan € 3200 en
een Dinky Shackleton Truck aan € 1500.
Een ander rariteit was de French Dinky Baroclem Citroen Van, ook nooit
geproduceerd voor algemene verkoop die werd verkocht voor € 7500.
De veiligmeester van Vection Auctions zei de laatste 50 jaar zo geen collectie
meer gezien te hebben.
Alles werd verkocht in Maart 2015, de veiling heeft 3 dagen geduurd en meer
dan € 250.000 opgebracht.
|