TE KOOP - PORSCHE 914 - 2.0 Ltr             

 



PORSCHE 914 - 2.0 Ltr                  

Onderstaande Porsche 914 2.0 Ltr wordt rechtstreeks van gepassioneerde liefhebber aangeboden.
(Alle detail foto's onderaan deze pagina)
 
Foto copyright




Korte historiek van de Porsche 914 - 2.0 Ltr

De Porsche 914 was de eerste Duitse sportwagen met centrale motor, een samenwerking tussen VW en Porsche.
Voorgesteld op het salon van Frankfurt op 11 september 1969, zorgde dot model voor een sensatie. De topversie 914/6 werd aangedreven door een teruggeschroefde motor van de 911 T waar er maar 3.338 stuks van werden verkocht. 
Het motoren gamma begon in die tijd met de 1.7 VW viercilinder, die een 80 pk leverde, dan volgden 1.8 en 2.0 Ltr motoren met vier cilinders.


De 914 2.0 Ltr als beste keuze.


De 914 2.0 Ltr is het beste model. Hij levert een kleine 100 pk, slechts een twintigtal PK minder dan de 914/6 die hij uiteindelijk verving, maar hij is eenvoudig in onderhoud en kost veel minder. 

Het interieur van de 914 was vrij sober maar degelijk uitgevoerd, zwart met een toerenteller in het midden. Het contact staat rechts en de motor is een viercilinder. De 914 was zijn tijd ver vooruit (vier schijfremmen, een centrale motor en vijf versnellingen) en is gemakkelijk te besturen.

De 914 mengt zich zonder problemen in het modern verkeer. De soepele motor en het uitstekende zicht rondom zijn grote troeven. De stabiliteit en het comfort zijn verbluffend, zelfs op een oneffen wegdek en hij rijdt als een moderne auto.

De motor klimt vlot in de toeren, bij het schakelen trekt de 914 goed op. Hij mag dan maar 100 paarden hebben maar rijdt verassend vlot. De zachte besturing maakt het mogelijk om de auto nauwkeurig in de bocht te plaatsen en de 914 kleeft aan het asfalt. 
 
Conclusie

Afgezien van de zeldzame en dure 914/6, is het 914 2.0 Ltr model de beste keuze.
De 914 heeft zijn originele look en is een uitstekende sportwagen die zijn tijd ver vooruit was en gemakkelijker te bedienen is dan een 911. Goed om te weten! De 914 is dan ook een waardevolle investering. 







Informatie over onderstaande Porsche 914 2.0 Ltr uit 1974 die te koop wordt aangeboden.

Het unieke aan onderstaande Porsche 914 2.0 Ltr is de aanwezigheid van zijn volledige historiek sinds hij de Dealer heeft verlaten in 1974. Het originele onderhoudsboekje en de gebruikers manual zijn aanwezig. 
Verder zijn alle originele facturen en documenten aanwezig van al zijn eigenaren sinds 1974 tot op heden! 

    

    

Het feit dat de 914 nooit in handen is geweest van een handelaar verklaard de aanwezigheid van zijn volledige historiek hetgeen hem uitzonderlijk maakt. 

Er werden in totaal 5597 stuks 914 2.0 Ltr modellen gemaakt in 1974.

Het model verkeert in zéér mooie originele staat met normale sporen van gebruik voor een voertuig van deze leeftijd. Er is geen roestschade en de roestbeschermingslaag is in goede staat. Het koetswerk is origineel, de lak heeft een diepe glans met hier en daar imperfecties. 

De bumpers zijn de optionele chroom exemplaren met 2 optionele mistlichten. 






De koetswerkpanelen zijn mooi strak en de dagkanten tussen de verschillende koetswerkpanelen lopen mooi evenwijdig en het chroomwerk verkeert in mooie staat.
De sluitkanten en deurscharnieren verkeren in proper afgewerkte en onderhouden staat en de kofferruimte voor en achter met bijhorende bekleding verkeren in originele mooie staat. Het zwart vinyl targa dak verkeert in perfecte staat.



Gemonteerd zijn de aluminium Mini Fuchs velgen in zeer goede goede staat.



Er is een reservewiel aanwezig met identieke velg en een band in nieuwstaat.

De motorruimte bevindt zich in originele staat en het injectiesysteem werd destijds omgebouwd naar Dellorto carburators. De motor start vlot en draait soepel. De versnellingsbak is handgeschakeld. 

De wagen is voorzien van een remsysteem volgens originele specificaties met 4 schijfremmen en is in perfecte staat.

Het interieur werd gedeeltelijk vernieuwd en de zetels werden vervangen door nieuwe zwarte exemplaren met pepita inzetstukken, afkomstig uit een Porsche 914/6.



De interieurpanelen zijn zwart alsook het dashboard. De vloerbekleding werd vernieuwd en het origineel leder stuur werd vervangen door een houten Nardi stuurwiel.

Uiteraard werd dit model in zijn 50 jarig bestaan uitgebreid cosmetisch en mechanisch onder handen genomen door de diverse eigenaars waarvan alle documenten aanwezig zijn. Hierdoor is deze wagen in een uitzonderlijke staat. 


Specificaties

-
Type:        Porsche 914 Targa
- Uitvoering: 2.0 Ltr
- Kleur:        Bahia Rood  - (code L30E)
- Interieur:   Zwart met een zwarte vloerbekleding tapijt
- Jaar:         1974

Ingebruiknamedatum: 28/02/1974

Kleur voertuig: Bahia Rood (code L30E).
(
Dit is de originele kleur van dit voertuig)




Optiepakket - Appearance Group Option Package 914/4

- Vinyl-Covered Roll Bar
- Chroom front and rear bumpers
- Front Fog Lights
- Twin Horns 
- Leather covered steering wheel
- Pile type carpets
- 5.5J x 15in steel wheels wrapped in 165 x 15 rubber





VIN:
 474 2918035        

Dit nummer komt overeen met een 914 /4 van modeljaar 1974. 



Verklaring van deze VIN:

Chassinummers liepen dat jaar van 4742900001 tot 4742921370. 
Dit voertuig werd geassembleerd in mei 1974.



Motor:

Porsche / VW 4 cilinder boxermotor, luchtgekoeld, centraal (achteraan) geplaatst.
1971 cc, 74 kW / 100 pk atmosferische motor met origineel D Jetronic injectie, hier omgebouwd op 2 Dellorto carburatoren.

Motornummer GA001630
Correct type en originele motornummer van dit voertuig.





Versnellingsbak:

Manuele 5-gangs versnellingsbak die de achterwielen aandrijft. 
Dit is een versnellingsbak van het correcte type en de originele versnellingsbaknummer van dit voertuig.

Type 914/11, versnellingsbaknummer HA23113.

 

 


De bijgevoegde Documenten:

- Kentekenbewijs op naam van opdrachtgever dd. 09/08/2016.
- Keuringsbewijs afgeleverd door B.T.C. Kontich dd. 01/08/2016.
- Volledig geschiedenisdossier van het voertuig !

  

Korte timeline eigenaren historiek -
(alle documenten zijn voorhanden)

1974
De Porsche 914 werd in 1974 off. afgeleverd door de Porsche Dealer PARK aan de koper Robert Houle uit CA. 
Het originele onderhoudsboekje bevestigd deze data en dit werd ook bevestigd door Marc Noack van de Porsche Classic afdeling in Stuttgart.  


Deze eerste eigenaar Robert Houle heeft de wagen slechts kort is zijn bezit gehad en deze in hetzelfde jaar (1974) doorverkocht aan Robert Key uit CA.
Die heeft de wagen 15 jaar in zijn bezit gehad van 1974 t.e.m. 1989 waarvan alle documenten aanwezig zijn. 


1989
Robert Key heeft de wagen in 1989 verkocht aan Bankston Dana Shane uit CA. De wagen heeft toen 6 jaar stilgestaan, van 1989 t.e.m. 1995. 
In deze periode werd de wagen door de eigenaar volledig opgeknapt en werden vele werkzaamheden uitgevoerd. 
Hiervan zijn vele originele facturen aanwezig.

2001
In 2001 werd de wagen door Bankston Dana Shane doorverkocht aan Brandon Millstone uit CA.
Brandon Millstone heeft de wagen kort in zijn bezit gehad en hetzelfde jaar doorverkocht aan Simpson Philip uit CA.
Ook hiervan zijn alle aantoonbare originele documenten en facturen aanwezig.

2003
Simpson Philip heeft de wagen in 2003 verkocht aan Mc Daniel Janet uit CA.
Originele documenten en onderhoudsfacturen aanwezig.


2005
In 2005 verkoopt Mc Daniel Janet de wagen aan de Nederlander Lolkema F.
De wagen wordt vanuit de US gexporteerd en in 2006 wordt de wagen gekeurd door RDW en ingeschreven in NL.
Originele documenten van deze transactie zijn aanwezig.

2011
5 jaar later in 2011 krijgt de wagen een nieuwe Nederlandse eigenaar, Ger Harinck uit NL.

2016
Dhr. Ger Harinck verkoopt de wagen uiteindelijk aan mij op 1 Juni 2016 en de Porsche 914 wordt uitgevoerd naar België.
Hier begint voor deze 914 een nieuw leven en ben ik de 8° eigenaar.
De Porsche 914 werd binnengebracht bij Porsche Rescue 911 te Kontich, werd daar volledig nagekeken en wordt daar tot op de dag van vandaag in 2024 volledig onderhouden.


2024
De Porsche 914 zoekt een nieuwe eigenaar voor nog vele jaren rijplezier.


Contact: info@alniva.be
 



FOTO'S
Foto copyright




















































INTERIEUR
Foto copyright






         














            



MOTOR
Foto copyright









FILM MOTOR
Film copyright






KOFFER
Foto copyright












DETAIL & ONDERZIJDE
Foto copyright











PRODUCTIEAANTALLEN



 Model Type

1969 1970 1971 1972 1973 1974 1975 Total
914/8 2 - - - - - - 2
914/6 29 2760 306 237 - - 1 3333
916 - - - 11 - - - 11
914/4 - 1.7L 1543 20241 15993 19713 7861 - - 65351
914/4 - 1.8L - - - - 3903 11415 2455 17773
914/4 - 2.0L - - - 4817 16639 5597 5469 32522
Total 1574 23001 16299 24778 28403 17012 7925 118992




TECHNISCH


Jaar Model cc Ltr Motor nummer Land Power BHP (DIN) Stroke / Bore Kompressie Benzine Systeem Versnellingsbak

  914/4 - 1.7 Type IV

1970 914/4 1679 1.7 W All 80 @ 4900 66/90 8.2:1 D-Jetronic 914/11
1971 914/4 1679 1.7 W All 80 @ 4900 66/90 8.2:1 D-Jetronic 914/11
1972 914/4 1679 1.7 W All 80 @ 4900 66/90 8.2:1 D-Jetronic 914/11
1972 914/4 1679 1.7 EA All 80 @ 4900 66/90 8.2:1 D-Jetronic 914/11
1973 914/4 1679 1.7 EA All 80 @ 4900 66/90 8.2:1 D-Jetronic 914/12
1973 914/4 1679 1.7 EB USA 72 @ 5000 66/90 7.3:1 D-Jetronic 914/12

  914/4 - 1.8 Type IV

1974 914/4 1795 1.8 AN Euro 85 @ 5000 66/93 8.6:1 2 Weber Carbs 914/12
1974 914/4 1795 1.8 EC USA 76 @ 4800 66/93 7.3:1 L-Jetronic 914/12
1975 914/4 1795 1.8 AN Euro 85 @ 5000 66/93 8.6:1 2 Weber Carbs 914/12
1975 914/4 1795 1.8 EC USA 76 @ 4800 66/93 7.3:1 L-Jetronic 914/12

  914/4 - 2.0 Type IV

1973 914/4 1971 2.0 GB Euro 100 @ 5000 71/94 8.0:1 D-Jetronic 914/12
1973 914/4 1971 2.0 GA USA 95 @ 4900 71/94 7.6:1 D-Jetronic 914/12
1974 914/4 1971 2.0 GB Euro 100 @ 5000 71/94 8.0:1 D-Jetronic 914/12
1974 914/4 1971 2.0 GA USA 95 @ 4900 71/94 7.6:1 D-Jetronic 914/12
1975 914/4 1971 2.0 GB Euro 100 @ 5000 71/94 8.0:1 D-Jetronic 914/12
1975 914/4 1971 2.0 GC USA 88 @ 4900 71/94 7.6:1 D-Jetronic 914/12
1976 914/4 1971 2.0 GC USA 88 @ 4900 71/94 7.6:1 D-Jetronic 914/12

  914/6 - 2.0 Flat Six

1970 914/6 1991 2.0 901/36 All 110 @ 5800 66/80 8.6:1 Weber 40IDT-P1-3C 914/01
1971 914/4 1991 2.0 901/36 All 110 @ 5800 66/80 8.6:1 Weber 40IDT-P1-3C 914/01
1972 914/6 1991 2.0 901/36 All 110 @ 5800 66/80 8.6:1 Weber 40IDT-P1-3C 914/01

  916

1972 916 2341 2.4 901/38 All 190 @ 6500 70/84 8.5:1 MFI 923/01
1972 916 1991 2687 911/86 All 210 @ 6300 70/90 8.5:1 MFI 923/01

 




Contact: info@alniva.be