CORGI TOYS LAND-ROVER BREAKDOWN TRUCK
Dit is de mooie Corgi Toys Land-Roverr Breakdown Truck N° 417S, 3°
uitgave uit 1962/63.
Onderstaand model was uitgevoerd in een rode kleur met een gele metalen kap
achteraan, een draaiende metalen spotlamp op het dak, een kraanarm met haak die
kon worden bediend door te draaien aan het reservewiel aan de zijkant van de Land Rover.
De uitvoering is met de vernieuwde "Spun Wheels", ( zilverkleurige velgen
met relief) en met
rubber afgeronde banden.
Nu zullen velen zich afvragen bij het bekijken van de foto's wat het verschil is
met de 2° uitgave van dit model.
Corgi was in die periode volop aan het experimenteren met nieuwigheden en
verbeteringen.
Om te beginnen heeft dit model een interieur gekregen in een gele kleur en een stuur.
Voorheen hadden de modellen geen interieur en geen stuur !
Als je het doosje hieronder bekijkt zie je dat de afbeelding van de Land-Rover met
de "Flat Wheels" is afgebeeld, dat waren nog de vorige generatie platte
zilverkleurige wieltjes.
Nieuw is dat het doosje een vermelding in een witte kader heeft "Spring
Suspension" en het nummer op de zijkant is 417S met daaronder de naamvermelding
van het model.
De "S" bij het is een verwijzing
naar "Sping Suspension" en betreft de vering die dit model heeft
gekregen en weggewerkt zit onder de grijze bodemplaat.
Deze bodemplaat werd trouwens ook volledig vernieuwd en liep nu volledig tot
achteraan, het was geen zwarte "tinplate' meer maar een gegoten grijze 'Die Cast' plaat
en de wielassen waren volledig weggewerkt.
De verwijzing "Sping Suspension" betreft de vering die dit model heeft
gekregen en weggewerkt zit onder de grijze bodemplaat.
Deze bodemplaat werd trouwens ook volledig vernieuwd en liep nu volledig tot
achteraan, het was geen "tinplate' meer maar een gegoten 'Die Cast' plaat
en de wielassen waren volledig weggewerkt.
Ter verduidelijking overlopen we hieronder even de verschillen van de 3 uitgaven
en de wijzigingen die door Corgi werden toegepast.
De wieltjes.
Bij de 1° uitgave werden platte wieltjes gebruikt.(foto links) Bij de 2° en
3° uitgave kregen deze meer relief.(foto rechts)
Interieur.
Bij de 1° en 2° uitgave was er nog geen interieur aanwezig (foto links). Vanaf
de 3° uitgave kregen de modellen een interieur met stuur. (foto rechts)
De bodemplaat.
Bij de 1° en 2° uitgave werd een 'tinplate' gebruikt. (foto links en rechts).
Bij de 3° uitgave werd een vernieuwde gegoten
plaat gebruikt met weggewerkte vering en assen.
Zie ook de patent nummers die werden aangebracht om zich te beschermen tegen de
concurrentie.
Het draaimechanisme.
Bij de 1° en 2° uitgave liep een asje door het
chassis bevestigd aan het reservewiel waaraan je kon draaien. (foto links).
Bij de 3° uitgave had men een veertje toegevoegd
aan de as, dit gaf meer weerstand om deze soepeler en gecontroleerd te bedienen.
(foto rechts).
Bij de 1° en 2° uitgave rolde de haak te
gemakkelijk naar beneden door het gewicht en het gebrek aan weerstand van de as.
Al deze details zijn bepalend voor de waarde van
het model.
|