Corgi Toys - James Bond Aston Martin DB5 restauratie

Type: 261 Jaar: 1965 Box:  Prijs: 
Restauratie van een Corgi James Bond DB5 N° 261



Het Corgi model N° 261 heeft een hoge verzamelwaarde. 
Sommigen verzamelaars willen niet de hoge bedragen neertellen die voor dit model gevraagd worden en wagen zich liever aan een mooie restauratie.


Hieronder kan u de stap voor stap restauratie volgen van een Corgi Aston Martin DB5.

     
Het originele bespeelde model














     
Het open dak met schietstoel gedeelte




     
Zoals je kan zien ontbreken de 2 figuurtjes




      De onderzijde van de wagen. We verwijderen de rivet dewelke achteraan zit.
      Dit doen we voorzichtig met een boortje.






       
Nadat we de bodemplaat hebben verwijderd kunnen we alle onderdelen bekijken.
      Eerst verwijderen we de wieltjes met de assen.






       
Achteraan zien we het mechanisme om het kogelschild omhoog te brengen.







        We verwijderen nu eerst het uitlaat mechanisme. Zie de foto hieronder.        



      

      
Nadien kunnen we het kogelschild verwijderen waaraan de veer bevestigd is.




      

       
Vooraan hebben we het mechanisme om het schietgedeelte en bumpers naar voor te laten komen.



        
       
We verwijderen eerst het bovenste bumpergedeelte.




    
Hieronder zie je de gereinigde en opgepolierde bumper delen.
     Rechts zie je het onderdeel van de wagen die we restaureren.
     Links zie je het onderdeel van een donormodel dat we kochten voor onderdelen. 
     Blijkbaar heeft Corgi 2 soorten gemaakt.






      
Nadat het bumpergedeelte werd verwijderd zie je het schietgedeelte met veer zitten.




       
Ook dit gedeelte wordt verwijderd.




        
Nu blijft alleen nog de bodemplaat met de rode basis van het schietmechanisme over.




        
We bemerken op de foto's dat er 3 rode armpjes zijn afgebroken.
         De armpjes dienen voor de vering van de wielen. 




         

          
De foto hieronder is de voorzijde van de rode basis op de bodemplaat waar beide veerpoten zijn afgebroken.
           




          
Bij het schietstoel mechanisme zijn ook diverse zaken afgebroken.





             Vermits we met diverse gebroken kunststof onderdelen zitten zoals de barst in de ruit, de
          veerarmpjes en schietstoel gaan we op zoek naar een tweede model dat als donor kan dienen.

          Op Ebay vonden we een donor model voor € 25 waarvan de onderdelen die we nodig hadden
          niet beschadigd waren. 







      
Dit donor model heeft ook een perfecte rode basisplaat met alle 4 de veerarmpjes intakt.




      Deze veerarmpjes drukken op de as van de wielen en zorgen voor de vering.






      We verwijderen ook nog het raamgedeelte en hebben uiteindelijk de body met dak over.











        Na de demontage kunnen we beginnen met het ontlakken.






         Na het ontlakken schuren we het model zeer lichtjes op.
         De metalen geut was destijds ruw en slecht afgewerkt dus we gaan dit nu ook niet verbeteren.










      We ontvetten alles en zetten de body in een vullende grijze primer.




       
Nadien krijgt het model een grijze coating.






         Ook de basis krijgt dezelfde grijze coating.




     
Dan het moeilijkste, een benaderende gouden kleur vinden.
      Hieronder de gouden kleur die Corgi destijds gebruikte. 





     
Diverse spuittesten hebben we geprobeerd. Onderstaande kleur test was te licht.




       Hieronder het uiteindelijke resultaat. 












    Ook de details van de verf moesten juist zijn voor front grill, koplampen, bumpers en achterlichten.











      De originele bandjes waren niet meer bruikbaar, gebarsten, verhard en verduurd door de jaren.
      Er zijn diverse fabrikanten die replica bandjes op de markt brengen.
      Origineel moesten het afgeronde bandjes zijn maar vermits we nog vierkante hadden liggen
      van de juiste maat hebben we onderstaande gebruikt.





     
De bandjes gemonteerd op de velgen.






      Alles wordt even op elkaar gezet om de pasvorm te bekijken. Het resultaat is bevredigend.






     Volgende stap is het mechanische gedeelte en al zijn onderdelen.
     De juiste volgorde is belangrijk. Onnodig te zeggen dat alles mooi werd gereinigd alvorens te plaatsen.

        1. We beginnen met het plaatsen van het ramen gedeelte
        2. Plaatsen van het dak
        3. Het kogelschild met veer achteraan
        4. Het schietgedeelte met veer vooraan





     5. Nu plaatsen we het bumper mechanisme dat boven het schietgedeelte met de veer komt !




     
Controleer goed dat alles mooi past en vlot schuift zodat hier later geen problemen zijn.





      6. We verwijderen even terug het bumpergedeelte zodat we het rode interieur gedeelte kunnen plaatsen.




     
7. We kijken dat het rode interieur mooi op zijn plaats zit !
         We plaatsen tevens het uitlaatsysteem achteraan.






     
8. Nu plaatsen we terug het bumper systeem vooraan.          







       Hieronder een mooi overzicht van de geplaaste onderdelen.



 

         9. Nadat we alles gecontroleerd hebben wordt de basisplaat voorzichtig aangebracht.








     10. Alvorens de basisplaat definitief te bevestigen testen we alle functies op hun werking.






     11. En... het eindresultaat.