Restauratie van een Corgi James Bond
DB5 N° 261
Het Corgi model N° 261 heeft een hoge
verzamelwaarde.
Sommigen verzamelaars willen niet de hoge bedragen neertellen
die voor dit model gevraagd worden en wagen zich liever aan een mooie
restauratie.
Hieronder kan u de stap voor stap restauratie volgen van een Corgi Aston Martin
DB5.
Het
originele bespeelde model
Het
open dak met schietstoel gedeelte
Zoals
je kan zien ontbreken de 2 figuurtjes
De
onderzijde van de wagen. We verwijderen de rivet dewelke achteraan zit.
Dit doen we voorzichtig met een
boortje.
Nadat we de bodemplaat hebben
verwijderd kunnen we alle onderdelen bekijken.
Eerst verwijderen we de wieltjes met
de assen.
Achteraan zien we het mechanisme om
het kogelschild omhoog te brengen.
We verwijderen nu eerst het uitlaat mechanisme. Zie de foto
hieronder.
Nadien kunnen we het kogelschild
verwijderen waaraan de veer bevestigd is.
Vooraan hebben we het mechanisme om
het schietgedeelte en bumpers naar voor te laten komen.
We verwijderen eerst het bovenste
bumpergedeelte.
Hieronder zie je de gereinigde en
opgepolierde bumper delen.
Rechts zie je het onderdeel van de wagen die we
restaureren.
Links zie je het onderdeel van een donormodel dat we kochten voor onderdelen.
Blijkbaar heeft
Corgi 2 soorten gemaakt.
Nadat het bumpergedeelte
werd verwijderd zie je het schietgedeelte met veer zitten.
Ook dit gedeelte wordt verwijderd.
Nu blijft alleen nog de bodemplaat
met de rode basis van het schietmechanisme over.
We
bemerken op de foto's dat er 3 rode armpjes zijn afgebroken.
De armpjes dienen
voor de vering
van de wielen.
De foto hieronder
is de voorzijde van de rode basis op de bodemplaat waar beide veerpoten zijn
afgebroken.
Bij het schietstoel
mechanisme zijn ook diverse zaken afgebroken.
Vermits we met diverse gebroken kunststof onderdelen zitten zoals de barst in de
ruit, de
veerarmpjes en schietstoel gaan we op zoek
naar een tweede model dat als donor kan dienen.
Op Ebay
vonden we een donor model voor € 25 waarvan de onderdelen die we nodig hadden
niet
beschadigd waren.
Dit donor model heeft ook een
perfecte rode basisplaat met alle 4 de veerarmpjes intakt.
Deze
veerarmpjes drukken op de as van de wielen en zorgen voor de vering.
We
verwijderen ook nog het raamgedeelte en hebben uiteindelijk de body met dak
over.
Na de demontage kunnen we beginnen met
het ontlakken.
Na het ontlakken schuren we
het model zeer lichtjes op.
De metalen geut was
destijds ruw en slecht afgewerkt dus we gaan dit nu ook niet verbeteren.
We
ontvetten alles en zetten de body in een vullende grijze primer.
Nadien krijgt het model een grijze
coating.
Ook de basis krijgt
dezelfde grijze coating.
Dan het moeilijkste, een
benaderende gouden kleur vinden.
Hieronder de gouden kleur die Corgi
destijds gebruikte.
Diverse spuittesten hebben we
geprobeerd. Onderstaande kleur test was te licht.
Hieronder het uiteindelijke
resultaat.
Ook
de details van de verf moesten juist zijn voor front grill, koplampen, bumpers
en achterlichten.
De
originele bandjes waren niet meer bruikbaar, gebarsten, verhard en verduurd door
de jaren.
Er zijn diverse fabrikanten die replica bandjes op de markt brengen.
Origineel moesten het afgeronde
bandjes zijn maar vermits we nog vierkante hadden liggen
van de juiste maat hebben we
onderstaande gebruikt.
De bandjes gemonteerd op de
velgen.
Alles
wordt even op elkaar gezet om de pasvorm te bekijken. Het resultaat is
bevredigend.
Volgende
stap is het mechanische gedeelte en al zijn onderdelen.
De juiste volgorde is belangrijk. Onnodig te
zeggen dat alles mooi werd gereinigd alvorens te plaatsen.
1. We beginnen met het plaatsen van
het ramen gedeelte
2. Plaatsen van het dak
3. Het kogelschild met veer achteraan
4. Het schietgedeelte met veer
vooraan
5.
Nu plaatsen we het bumper mechanisme dat boven het schietgedeelte met de veer
komt !
Controleer goed dat alles mooi past en vlot schuift zodat hier later geen
problemen zijn.
6.
We verwijderen even terug het bumpergedeelte zodat we het rode interieur
gedeelte kunnen plaatsen.
7. We kijken dat het rode interieur
mooi op zijn plaats zit !
We plaatsen tevens
het uitlaatsysteem achteraan.
8.
Nu plaatsen we terug het bumper systeem vooraan.
Hieronder een mooi overzicht van de geplaaste onderdelen.
9. Nadat we alles gecontroleerd hebben wordt de basisplaat voorzichtig
aangebracht.
10.
Alvorens de basisplaat definitief te bevestigen testen we alle functies op hun
werking.
11.
En... het eindresultaat.
|