Corgi Toys - Batmobile Restauration
Type:  Jaar:  Box: Prijs:  
Corgi Batmobile Restauratie 


Een verzamelaar stuurde deze foto's door van een Batmobile die heeft gerestaureerd.
Hij wou dit graag delen met andere verzamelaars die eventueel overwegen dit zelf te doen.

Bovenstaande foto is van een Corgi Batmobile 267 "Second Edition" en werd aangekocht op een beurs voor € 1,50
.
Bedoeling is het model in zijn oorspronkelijke glory te herstellen, diverse onderdelen zijn verloren of stuk maar dat is geen probleem want onderdelen kunnen gemakkelijk gevonden worden op internet.



Stap 1





Stap 2

Het allereerste dat moet gebeuren is het uitboren van de 6 revetten onderaan het model. 
Doe dit voorzichtig en kijk uit dat je niet door het model boort.

Stap 3



Begin met een kleine boor en neem later een groter. 
Juist voldoende om de revetten te kunnen verwijderen.


Stap 4




Verwijder voorzichtig de basis plaat en bekijk goed waar alle onderdelen zitten.
Maak notities of neem een foto met je GSM. In bovenstaande foto zie je dat de front vering armpjes gebroken zijn, zie foto rechts boven en ook achteraan thv de haak ligt er eentje.
Verwijder deze want die heb je niet meer nodig.


Stap 5




Nu de basis is verwijderd kan je ook het stuurwiel, de stoelen, dashbord, de wielen en gebroken delen verwijderen.
Achteraan is er een gedeelte met drie kleine rivetten die het schiet mechanisme op hun plaats houden. Dit onderdeel houd ook het venster, de antenne, de raket tubes en het racket wiel op zijn plaats.
Noteer ook hoe het mes mechanisme vooraan en de uitlaat achteraan bevestigt zijn. Verwijder voorzichtig de topjes van de 3 rivetten die het vuur mechanisme vasthouden.


Stap 6




Verwijder nu het raket afvuur mechanisme frame, het afvuur wieltje en de raket tubes, ook wat is overgebleven van de antenne en het windscherm.


Stap 7




Volgende stap is het verwijderen van de uitlaat en vlammen. Verwijder het ketting mes. Dit bestaat uit 5 delen. De drukknop van het mes die door het kofferdeksel steekt, het trigger mechanisme en de trigger veer. Het ketting mes en de ketting veer. Noteer hoe dez bevestigd zijn.

Nu kan alle verf verwijderd worden van de body en de bodemplaat. Dit doe je best met een product om verf en vernis te verwijderen. Doe dit in een verluchte ruimte en draag handschoen want dergelijk product brand.
De verf van de basisplaat komt gemakkelijk los, de body moet je waarschijnlijk 2 keer behandelen of een nachtje in het product laten liggen. Nadat alle verf is verwijderd goed naspoelen met water.

Stap 8



Nu alle verf verwijderd is en alles proper gemaakt beginnen we met de herstelling van de front vering. De kunststof delen die waren afgebroken proberen te lijmen is geen goed idee.
Onderstaande basis van de foto werd reeds een eerste keer geschilderd.

Om de voorwielophanging te herstellen moeten we boren door de dwarsbalk, iets voorbij de helft aan beide zijden daar waar de revetten hebben gezeten. Gebruik hiervoor een fijn boortje. Het gebruik van de wielas dient als leidraad om op gelijke hoogte te kunnen boren. Boor in een lichte hoek. Doe dit voorzichtig en het lieft met een dremel, een boormachine is te log voor dit soort werk. Op de foto kan je goed zien waar moet geboord worden.

Stap 9



Wanneer de gaatjes zijn geboord knip dan 2 stukje draad. Plaats de front as met wieltjes op zijn plaats en duw de draad door de gaatjes tot in het center van de revet gaatjes. Zorg er wel voor dat he geen braam achterlaat in de revet gaatjes. Lijm is niet nodig om de draad op zijn plaats te houden want door hun eigen spanning op de as worden deze op hun plaats gehouden. Schilder de basis alvorens ze definitief te bevestigen.

Nu dat de voorwielophanging bevestigd is kan je verd gaan met schilderen. Reinig de body met fijne staalwol. Gebruik eerst een primer, auto primer is zeer geschikt en droogt zeeer snel. Wanner de primer droog is schuur dan zeer voorzichtig met fijne staalwol. Voor de eindafwerking gebruik je een satijn glans zwart spuitbus en leg je 2 lagen. Spuit voorzichtig zodat je geen druppels krijgt. Laat de verf 24 uur drogen. We starten nadien met de montage.


Stap 10




Eerst nemen we de nieuwe delen, de window screen en de chroom indicators. Beide delen zijn replica onderdelen aangekocht op internet.

Stap 11




Plaats het geheel in de body. Indien nodig kan je eventuele kunststof braamjes verwijderen tot alles mooi past.


Stap 12




Nu plaats je de raket tubes, daarna her raket afschiet stuurwiel en de antenne. Al deze replica onderdelen werden ook afzonderlijk aangekocht via internet.


Stap 13



Nu bevestig je het frame dat rond het mechanisme komt. Zorg ervoor dat je dit mooi over de 3 revetten schuift. Wanneer alles goed op zijn plaats zit gebruik je een beetje superlijm op de 3 revetten.
Dit frame zal tevens gefixeerd blijven als het model later wordt verbonden met de basisplaat.


Stap 14




Volgende stap is het dashbord, het stuurwiel, de knop van het ketting mes (gaat door de motorkap) en de veer van het kettingmes.


Stap 15




Hier is een beetje prutswerk mee gemoeid maar met wat geduld lukt dit zonder problemen om alles op zijn plaats te krijgen.

Stap 16




Bevestig de veer aan het ketting mes en plaats alles in de wagen. Doe hetzelfde met de uitlaat en de vlammen.


Stap 17




De foto hierboven laat zien hoe je de uitlaat bevestigd aan een later model. Bij de allereerste modellen was dit enigzins anders zoals je zal zien in de volgende stappen.


Stap 18




De volgende stap is een beetje lastig. Bevestig Batman in de cockpit onder het stuurwiel.
Beide figuren zowel Batman en Robin zijn replica's en werden ook aangekocht via internet.


Stap 19




Nu bevestigen we de zetels, een beetje lastig om Batman juist op zijn plaats te krijgen zonder het stuurwiel en dashbord te beschadigen. Je kan Batman ook na de volledige montage proberen op de juiste plaats te brengen maar dat is vrij moeilijk om hem dan goed te positioneren. Dat is ook de reden waarom bij deze modellen altijd Robin verloren ging omdat die gemakkelijk uit te nemen was.


Stap 20




Nu plaatsen we de achteras met wieltjes op zijn plaats.



De uitlaat met pulserende vlammen worden nu over de as geplaatst centraal van de as. 
En dan is het nu tijd om de bodemplaat terug aan het model te bevestigen te beginnen aan de frontzijde die gedrukt wordt op de veer van het kettig mes.
 
Step 21



Om de bodemplaat te bevestigen kan je werken met zelftappende schroefjes of rivetten. Wens je de wagen later nog eens open te maken gebruik je best de schroefjes.




Vergeet zeker het rode zwaailicht niet te lijmen.