Corgi Toys - The Real Batmobile Historiek
Type:  Jaar: 1966    

De Real Batmobile Historiek


De Batmobile verscheen ook voor het eerst in 1939 als een rode auto (soms gezien als een cabriolet, andere keer als een sedan) die alleen de "auto" van Batman werd genoemd. De eerste keer dat de Batmobile-naam werd toegepast, was pas in 1941. Door de jaren heen is de Batmobile in vele variaties verschenen, van grote sedans tot gestroomlijnde ruimteschipachtige voertuigen.
In een Batman film uit 1943 werd een Cadillac gebruikt, hoewel deze geen superkrachten had en, voor een vervolg in 1949 gebruikte men een Mercury.

Het was pas later, in 1960 dat de eerste auto genaamd "Batmobile" in het openbaar verscheen; de auto, een 1956 Oldsmobile Rocket 88, toerde door het land in een door Batman geïnspireerde reclamecampagne voor een reeks zuivelproducten.


  De allereerste Batmobile - 1956 Oldsmobile Rocket 88



Lincoln Futura

Bill Schmidt, de chief stylist bij Lincoln en Mercury, heeft in 1954 zin om eens goed gek te doen. Hij scherpt zijn potlood en zet iets op papier dat nog het meest op een kruising tussen een haai en een onderzeeër lijkt.
De lage, lange en brede auto met gigantische staartvinnen wordt datzelfde jaar nog gebouwd bij Ghia en krijgt de naam ‘Lincoln Futura’. 



  
Concept "Lincoln Ventura"


In januari ’55 staat de zilvergrijs gelakte wagen te blinken op de Auto Show in Chicago. 
Vervolgens wordt hij ook nog tentoongesteld op autoshows in Detroit en New York maar de wagen geraakte nooit in  productie.


                "Lincoln Ventura" op de autoshow


In 1959 wordt de Lincoln Ventura in het rood gelakt voor de film ‘It started with a kiss’. 


       De rode "Lincoln Ventura" in de film "Started with a kiss"


 
Promotie tour met de rode "Lincoln Ventura" voor de film "Started with a kiss"

Na de film "Started with a kiss" gebeurde er eigenlijk niets meer met de Lincoln Ventura. Men beseft dat Bill Schmidt overmoedig is geweest in zijn ontwerp en de Lincoln Futura werd nooit in productie genomen.
De zes meter lange slee komt uiteindelijk terecht bij auto-ontwerper George Barris: dezelfde kerel die ook – vermoedelijk – de vervloekte Porsche van James Dean deed verdwijnen.


1965

Batman is ondertussen al jarenlang een stripheld wanneer er besloten wordt ook een televisieserie over hem te maken. 

In 1965 kreeg customizer Dean Jeffries de opdracht om een Batmobile te bouwen voor een te produceren Batman-televisiereeks (die met Adam West met in de hoofdrol). 
Hij begon een Cadillac uit 1959 opnieuw te ontwerpen voor die taak maar, dat ging niet vooruit. Toen de producenten vroegen om het voertuig sneller af te werken en Jeffries dit niet zag zitten werd het project overgedragen aan de bekende stylist en customizer George Barris.

Hij krijgt de vraag of hij voor Batman, de stripreeks die verfilmd gaat worden, iets héél exclusiefs kan ontwerpen, met 1 bijkomend detail: het voertuig moet wel binnen de drie weken gebruiksklaar zijn.
Barris denkt onmiddellijk aan de Lincoln Ventura die toch maar staat weg te kwijnen op zijn terrein. 

Hij begon in sneltrein tempo de Lincoln Ventura aan te passen, zwarte lak erover, rode accenten, aangepaste wielen en een aangepast interieur.
Barris werkte op zijn beurt samen met de Ford Motor Company om de ondertussen tien jaar oude "Lincoln Futura" om te bouwen op wat de meeste mensen nu herkennen als de Batmobile.
De kosten voor de ombouw bedroegen $30.000. De waarde in 1966 bedroeg $145.000


(De originele Batmobile werd verkocht door Barris in 2013, op een veiling, voor $ 4,2 miljoen) 



                Hierboven het goedgekeurde ontwerp van George Barris op 23-09-1965 






                                 De originele Batmobile was geboren

   




Replica's
Naast de originele Batmobile werden nog 3 replicas gebouwd door George Barris.


Werkelijke feiten en weetjes omtrent deze replica's

Waarom werden er Batmobile Replica's gemaakt
Vanaf de datum van overeenkomst op 15 augustus 1966, werd alleen George Barris gemachtigd om replica's van de Batmobile te bouwen in opdracht van de filmstudio FOX en GREENWAY.
Uit een document van 1967 blijkt dat de aanvraag voor de Batmobile op events zo groot te zijn dat men besloot om hiervoor replica's te gaan gebruiken omdat dit voor extra inkomsten zou zorgen.

Hoeveel Replica's werden er gemaakt
Er werden 3 officiële Batmobile Replica's gemaakt die bekend staan als type #2 / type #3 / type #4.

Wanneer werden deze Replica's gebouwd
Deze Replica's werden allen midden november 1966 gemaakt.

Hoe werden ze gemaakt
Er werd een mal gemaakt van de originele Batmobile getrokken en en deze werd dan gebruikt om de Replica's type #2 / type #3 / type #4 te maken in fiberglas.
Gemodificeerde Ford Galaxie-auto's werden gebruikt en uitgebreid met 11 inch om de nieuwe fiberglas body's  te verwerken.

Waren ze identiek aan elkaar
Neen, elke Replica was uniek op zijn eigen manier en, hadden hun eigen functie die werd gebruikt door de filmstudio FOX en GREENWAY. 

De Dragster bv. had een grotere racemotor, grotere band & velg combinatie en, vier kleine gaten aan elke kant van de achterste kap (om te voorkomen dat de kap wegwaaide). 
Dit model kon ook vlammen uit de uitlaat schieten van de turbine achteraan. 

De Replica's #2 & #4 hadden geen koplampen terwijl de #1 en #3 die wel hadden. 


  
Foto van de Replica #4, geen koplampen en de rood/oranje aflijning was gewoon tape


De vleermuizen op de wielen van de Replica's waren allen bestaande holle aluminium gietstukken. 
Het ontwerp van de vleermuis was ook anders dan bij de originele Batmobile #1.

Werden deze Replica's gebruikt in de TV show of de film
Ja, de Batmobile Replica #4 werd gebruikt tijdens "The Contaminated Cowl" in de aflevering die op 4 januari 1967 werd uitgezonden.
Bij het goed bekijken van de Replica's zal men vaststellen dat deze een andere vorm hebben dan de originele Batmobile #1. 
Ook de gekleurde aflijningen verschillen van elkaar. De Replica's hebben een rood/ geel, oranjeachtig patroon daar waar dit bij de originele Batmobile #1 rood / rood is.
De aflijningen bij de Replica's waren tape, bij de Batmobile #1 was dit een echte schildering.

Deed één van de Replica's mee in dragrace's
Ja, in 1967 werd Bill Shrewsberry ingehuurd door George Barris om de Batmobile Replica #4 te rijden op verschillende event, beurs of dragraces door het land

Hoe werden ze vervoerd naar events
Door de op maat gemaakte 1966 Ford Country Sedan stationwagon en de aangepaste Wells Cargo Bat-trailer.



Waarom werd er op de voorfenders van de Replica's geschreven
Uit de overeenkomst van 15 augustus 1966 stemt Barris ermee in om permanent op elke vervaardigde Replica het Copyright en de Handelsmerk mededelingen te vermelden.



Greenway Productions....Mr W. Dozier
Filmed At 20 Century TV
National Periodicals Inc. '67
Design Patent | Georges Barris
ABC-Televisie | Batman



Zijn er nog andere Batmobile Replica's gemaakt in de jaren '60

Ja, er werden nog twee opmerkelijke fan-made Batmobiles gemaakt.

1. 
De eerste werd gebouwd door Jim Sermersheim, een fan van Batmobile, die op zoek was naar een echt werkende Batmobile replica.
Met behulp van tijdschriftfoto's en de Batman tv show als referentie creëerde hij zijn eigen auto uit een '58 Ford Thunderbird. 
Sermersheim zei dat het negen maanden duurde om zijn Thunderbird uit 1959 te veranderen in een Batmobile. De auto was niet perfect maar toch een mooie tribute auto.
Hij zorgde ervoor dat alle gadgets werkten: de raketten konden worden afgevuurd vanuit de triple-raketbuizen, de detect-a-scope had een roterende pijl en hij installeerde ook een werkend kabelknipmes in de neus.

In 1966 nam hij zijn Batmobile-replica mee naar een kermis in Terre Haute, Indiana, voor zijn eerste voorstelling.
Kort daarna nam National Periodicals (nu DC Comics) op een autoshow in Toledo, Ohio, foto's van de Batmobile replica van Sermersheim. Een maand later ontving Sermersheim een brief van de advokaat van Barris waarin werd gedreigt met een proces indien hij de wagen nog publiekelijk zou laten verschijnen. Samen met die brief kwam er ook een aanbod om de auto te kopen. Sermersheim kende Barris vaag van op dezelfde autoshows waar ze aanwezig waren.

Sermersheim zwas niet geïnteresseerd in de verkoop van zijn Batmobile en toerde met zijn Batmobile rond tot 1968. Toen de Batman serie stopte nam ook de vraag voor shows van de Batmobile af.
Sermersheim verkocht zijn Batmobile aan National Periodicals en niet aan George Barris. Op de een of andere manier belandde de auto toch in het bezit van Barris waar hij verder wegroeste. Bob Butts kocht nadien deze Batmobile van Barris voor $30.000 en restaureerde hem volledig. Nadien werd de Batmobile verkocht aan Mevr. Chinery die hem als verjaardagscadeau voor haar echtgenoot Scott Chinery kocht. Nadat Scott Chinery was overleden, gebruikte zijn weduwe de Batmobile nog een tijdje voor liefdadigheidsevenementen in New Jersey. Op 12 mei 2018 werd de Batmobile replica voor $165.000 verkocht door RM / Sotheby's Auction in Auburn, Indiana.

2.
De tweede Replica werd gebouwd door een Britse fan in 1966 op basis van een '58 Chevy Impala. 
Ook deze auto werd naar verschillende evenementen in het Verenigd Koninkrijk gebracht en was ook te zien op promotiefoto's met de Britse band, "Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich.
Dit model werd uiteindelijk verkocht voor $ 150.000



Waarom werden 2 Replica's op een bepaald moment bekleed met Nylon Flockvezels.



In 1968 besloot George Barris 2 van zijn Replica's te bedekken met Nylon Flockvezels. 
Deze fluwelen, donzige afwerking werd op de auto's gebruikt als een trendy toevoeging om hun eigenschappen te accentueren. Dit effect werd bereikt door eerst de auto's met epoxy te besproeien en vervolgens te besproeien met nylonvezels die elektrostatisch werden aangebracht. De Replica #4 werd behandeld in 1968 en de #3 in 1970
Deze flockvezels zijn weerbestendig en kleurvast, bestand tegen vuil en vlekken en duurzamer dan verf.


 
 



Hieronder de gerestaureerde Batmobile Replica #5 dewelke gebouwd werd door Jim Sermersheim.
Op 12 mei 2018 werd deze Batmobile replica voor $165.000 verkocht door RM / Sotheby's Auction in Auburn, Indiana.


    

    

 

SEPTEMBER 2015

Zelfs filmstudios moeten af en toe een beroep doen op de rechtbank om gerechtigheid te krijgen.

Zo oordeelde de 9e Amerikaanse Rechtbank in San Francisco in September 2015 week dat de Batmobile, het misdaadbestrijdende voertuig van de stripheld Batman genoeg karaktereigenschappen heeft om in aanmerking te komen voor auteursrechtelijke bescherming. 

De rechtzaak kwam er nadat een bedrijf dat Batmobile-replica's maakt en verkoopt, dat niet zomaar kan doen zonder goedkeuring van de entiteit die eigenaar is van het auteursrecht van de auto.
Dat bedrijf is DC Comics, dat in 1939 het Batman-personage creëerde.

Maar het was niet zo duidelijk welk auteursrecht DC Comics bezat over de Batmobile.

De Batmobile verscheen ook voor het eerst in 1939 als een rode auto (soms gezien als een cabriolet, andere keer als een sedan) die alleen de "auto" van Batman werd genoemd. De eerste keer dat de Batmobile naam daadwerkelijk werd toegepast was pas in 1941. Door de jaren heen is de Batmobile in vele variaties verschenen, van grote sedans tot gestroomlijnde ruimteschipachtige voertuigen. In een Batman film uit 1943 werd een Cadillac gebruikt, hoewel deze toen nog geen superkrachten of gadgets had. 

Nadien in 1949 gebruikte men een Mercury. Het was pas in 1960 dat de eerste auto genaamd "Batmobile" in het openbaar verscheen; deze auto, een 1956 Oldsmobile Rocket 88, toerde door het land in een door Batman geïnspireerde reclamecampagne voor een reeks zuivelproducten.

Hoewel er ook latere versies zijn verschenen heeft de rechtzaak uitsluitend betrekking op het door George Barris gecreëerde model.

"De bescherming van privé-eigendom is van essentieel belang"; schreef de rechter Sandra Ikuta van de 9e rechtbank, bestaande uit een jury van 3 rechters.
De verliezer is Mark Towle, die een bedrijf runt genaamd Gotham Garage, die replica Batmobiles verkopen voor $ 90.000, afhankelijk van het aantal misdaadbestrijdende gadgets waar een koper voor heeft gekozen (spijkerspijkers, oliejets, machinegeweren, enz).

DC Comics, dat nu eigendom is van de Warner Brothers eenheid van Time Warner, daagde Towle in 2011 voor de rechtbank voor schending van het auteursrecht. Een rechter had DC Comics gelijk gegeven maar Marc Towle had beroep aangetekend. 
"Het voertuig van Batman heeft bepaalde karaktereigenschappen die door auteursrecht kunnen worden beschermd", merkte rechter Ikuta op.

"Ongeacht zijn specifieke fysieke verschijning, is de Batmobile is een 'misdaadbestrijdende' auto met slanke en krachtige eigenschappen waarmee Batman snel kan manoeuvreren terwijl hij tegen vijanden vecht" 'schreef de rechter.
Het lijdt geen twijfel dat DC Comics het Batman-personage heeft gecreëerd, vervolgde zij en verschillende licenties die het in de loop der jaren is aangegaan, hebben de onderliggende eigendomsrechten niet overgedragen.

Towle's advocaat Larry Zerner voerde aan: "De wet stelt specifiek dat auto-ontwerpen niet onderworpen zijn aan auteursrechten. Mijn klant verkoopt gewoon auto's. De auto is geen personage. De auto is een auto. '
Dat kan zijn, maar de Batmobile is een Batmobiel oordeelde de rechtbank.


Heritage Auctions, Dallas, 6 december 2014 


Eén van de Batmobile replica haalde op 6 dec 2014  $ 137.000 op een veiling, dit is maar een klein deel van de $ 4,2 miljoen die een koper het jaar voordien betaalde, weliswaar voor de originele versie #type 1 die werd gebouwd voor het televisieprogramma dat in de jaren zestig werd uitgezonden door Barris.

Het was de eerste keer dat een Batmobile uit 1963, een replica van de superheld DC Comics op een veiling kwam, aangezien deze decennia lang werd vergeten en, volgens de in Dallas gevestigde veiling Heritage Auctions, die de verkoop behandelde. Informatie over de koper is niet beschikbaar.

"Props" of toebehoren die moesten uitgevoerd worden volgens het contract van 1965

De eigenaar onderhoud  en installeerd de volgende zaken:

1. De schakelaars en handgasknop voor de turbo-elektrische aandrijving.
2. De Bing-Bong waarschuwingsbel en Bat-Light Flasher.
3. De mobiele telefoon tussen de stoelen met pieper en knipperlicht.
4. De Batscope, met een TV-achtig kijkvenster op het dashboard met bedieningsknoppen en een radarantenne met een paraboolreflector die buiten kan worden gericht, met bedieningsknoppen voor de cockpit.
5. Anti-diefstal systeem - Knipperend rood licht - Piercing Whistle - Kleine raketten ingebouwd in buizen aan de achterkant van de cockpit die recht omhoog schieten met een vurige whoosh.
6. Anti-vuurl systeem - Schuim stroom via geheime sproeiers.
7. Uitschakel schakelaar voor beveiligingssystemen.
8. Radarachtig scherm dat piept en blipt en een pijl wijst als het het richtingssignaal van Robin opneemt.
9. Mechanica voor Emergency Bat Turn-Red Hendel zo genoemd op Dash-Reverse Thrust Rockets onder koplampen - Ejection Parachute Mechanism aan de achterkant.
10. Bat-Ray Projector Mechanisme- Hefboom op Dash, dus de naam- Kap Hydraulisch projectorapparaat. (Met de mogelijkheid dat rog uit Bat-Eyes komt).
11. Draagbare brandblusser.
12. Ontvanger en zender - Computer installeren in de kofferbak van Batmobile.
13. Bat-symbolen op wieldoppen.
14. De kleur van de Batmobile en de Bat-symbolen die daarop moeten worden geplaatst, worden voorafgaand aan de voltooiing van de Batmobile onderling overeengekomen tussen Eigenaar en Producent.
15. Speciale lichtgevende verf om 's nachts de contouren van de vleermuis te definiëren, waarvan de plaatsing voor de voltooiing van de Batmobile onderling wordt overeengekomen tussen Eigenaar en Producent

1. The Switches and Hand-throttle knob for the Turbo-electric Drive.
2. The Bing-Bong Warning Bell and Bat-Light Flasher.
3. The Mobile Phone between the seats with Beeper and Flashing Light.
4. The Batscope, with TV-like Viewing Screen on the dash with control buttons and Radar-like Antenna with aimable parabolic Reflector outside, with cockpit controls.
5. Anti-theft System- Flashing Red Lights- Piercing Whistle- Little rockets built into tubes at the back of the cockpit that fire straight up with a fiery whoosh.
6. Anti-fire Control System- Flood of Foam from Secret Nozzle.
7. Turn-off switch for Protection Systems.
8. Radar-like screen that Beeps and Blips and points an arrow as it picks up Robin's directional signal.
9. Mechanics for Emergency Bat Turn- Red Lever so named on Dash-Reverse Thrust Rockets beneath headlights- Ejection Parachute Mechanism at rear.
10. Bat-Ray Projector Mechanism- Lever on Dash so names- Hood Hydraulic Projector Device. (With possibility of ray coming from Bat-Eyes).
11. Portable Fire-Extinguisher.
12. Receiver and Sender Computer to be installed in trunk of Batmobile.
13. Bat symbols on hubcaps.
14. The color of the Batmobile and the Bat Symbols to be placed thereon shall be mutually agreed upon between Owner and Producer prior to the completion of the Batmobile.
15. Special luminescent paint to define Bat outline at night, the placement of which shall be mutually agreed upon between Owner and Producer prior to the completion of the Batmobile.




The 1966 Real Batmobile Specifications
Bouwjaar/aanpassing October 1965
Originele wagen 1955 Lincoln Futura concept car
Originale verkoopprijs & datum Verkocht aan George Barris voor $1 op 21 December 1965 
Designed by George Barris met input van Eddie Graves from 20th Century Fox
Customized by George Barris samen met Gale Black, Bill Cushenbery, Richard "Korky" Korkes, Les Tompkins & Roy "Tubs" Johnson
Contractuele eigenaars (1965)ele eigenaars (1965) George Barris, Irvin Kuns, Lester E. Tompkins, individuals d/b/a Barris Kustom City
Tijd van bouwen Ongeveer 3 weken
Kosten van de Futura modificatie $ 30,000
Waarde in 1966 $ 125,000


SPECIFICATIONS
Curb weight 5500 lb
Wielbasis 126 in.
Lengte 225 in.
Breedte (Front) 84 in.
Breedte (Achter) 79 in.
Hoogte 48 in.
Vinnen 84 in.


Motor en Versnellingsbak
Motor 390ci, V-8
Versnellingsbak B&M Hydro 3-speed automatic (2nd transmission)


Chassis & Body
Layout Motor voorin / achterwielaandrijving
Body Constructie Staal
Originele banden in '60 15" Firestone Wide-Oval, Mickey Thompson and US Royal Laredo
Huidige banden 235/75R15 BF Goodrich Radial T/A
Originele Velgen in '60 15x7 single rib Rader cast-alloy five spoke
Velgen gebruikt in '70 & '80 15" Appliance Wire Wheels
Velgen gebruikt '90 en 2000 15" Dragway Deep Dish
Huidige velgen 15x7 Tri-Ribb III by Radir Wheels


Interieur en Exterieur details
Buitenkleur "Velvet Bat-Fuzz Black" from Metalflake, Inc.
Trim color 3/4" Fluorescent Cerise
Bat knock-off for rims Aluminum bats that were bolted to the Rader rims' hubs
Veiligheidsgordels Cumming & Sander impact safety belts
Emergency Bat-turn lever "Candy Red" Ansen "T" handle
Power Accelerator T-Arm "Candy Silver" Ansen "T" handle
Benzine tank Moon Aluminum tank
Uitlaat turbine Built from a 5 gallon paint can
Parachute info 2 Deist parachute packs with 10 foot ribbon chutes
1965 California nummerplaat Transportation Registration Plate 037
Gotham nummer platen 4 soorten gebruikt tijdens de TV show: TP-6597, BAT-1, 2F-3567, ZEF 451
'65-'66 Stuurwiel Een gemodificeerd "U" vorm stuurwiel (origineel van de  Lincoln Futura)
'67-'68 Stuurwiel In April 1967 werd het origineel Ventura stuurwiel vervangen door een 1958 Edsel stuurwiel


Batmobile Timeline
20 Augustus 1965 Meeting met George Barris, Charles FitzSimons (van Fox), en Ike Danning (van Fox Transportation Dpt.) om de bouw van de Batmobile te bespreken
25 Augustus 1965 Batmobile voorstel door Barris Kustom City, inclusief 2 tekeningen
1 September 1965 Ondertekening van het contract voor de bouw van de Batmobile
11 October 1965 "Batmobile #1" afgewerkt en afgeleverd
15 October 1965 Mechanische problemen (lichten, batterij, uitlaat, ontsteking en wielen) van de Batmobile
21 December 1965 "Futura Show Car" alias the Batmobile, werd officieë verkocht aan George Barris voor $1.00
12 Januari 1966 Batman airs on ABC Television
3 Februari 1966 Eerste voorstelling van de Batmobile in de Pan Pacific Auditorium in CA.
3 Augustus 1966 De premiere van de eerste Batman film
15 Augustus 1966 Ondertekening contract voor het vervaardigen van 2 copies van de Batmobile
15 September 1966 Vervaldatum van de optie voor het verder huren van de Batmobile #1 en overweging een Batmobile #2 te laten maken door Barris Kustom City
21 September 1966 Gewijzigd contract betreffende de expositieovereenkomst van het aantal copies van de Batmobile en, de renovatie van Batmobile #1
October 12, 1966 Batmobile expositieovereenkomst geschreven door Charles B. FitzSimons
October 18, 1966 Patented by George Barris. US Design Patent # Des. 205998
November 1966 Barris Kustom City maakte van Batmobile #1 3 fiberglass replica's
January 11, 1967 Barris is in onderhandeling voor een 4de Batmobile
March 9, 1967 De Batmobile #1 wordt afgeleverd aan Barris Kustom City om volledig gerenoveerd te worden, inbegrepen volledige buitenzijde en interieur, alle mechanische bewegende onderdelen, nieuwe motor en versnellingsbak
April 15, 1967 Batmobile wordt volledig vernieuwd afgeleverd bij 20th Century Fox
June 16, 1967 Barris vraagt voor een bijkomende Batmobile ..."bekend onder de Batmobile #5"
January 23, 1968 "Prop-return time" na de Batman Series. Dit wil zeggen dat alle gadgets in de Batmobile terug moeten verwijderd worden omdat ze eigendom zijn van George Barris en dus moeten terugkomen naar hem. Fox heeft het recht om alle gadgets te verwijderen die door de studio werden geinstalleerd. Dit zou meer kunnen kosten dan gewoon de wagen in zijn huidige staat terug te geven
March 14, 1968 Laatste episode van Batman airs
January 19, 2013 George Barris verkoopt de Batmobile #1, lot #5037, tijdens de Barrett-Jackson veiling voor $4.2 million aan Rick Champagne
June 2015 De Batmobile #1 komt terug in verkoop, de vraagprijs is $5,000,000
November 5, 2015 George Barris overlijdt op de leeftijd van 89 jaar
August 2016 De Batmobile #1 werd gekocht door Dave Anderson, de verkoop prijs is onbekend

2018