TE KOOP - PORSCHE CAYENNE S FACELIFT               

 




PORSCHE CAYENNE S  FACELIFT               
Foto copyright 


Onderstaande mooie Porsche Cayenne S wordt rechtstreek verkocht door de 1° eigenaar.
  -  Partikuliere wagen 1ste eigenaar
  - 
Onderhoud: Altijd door Porsche 
  -  Onderhoudsboekje & alle documenten aanwezig
 

(Alle detail foto's onderaan deze pagina)




Specificaties 

 
Merk: Porsche
Type: Cayenne S
Bouwjaar: 05/2007, MY 2008 
Pk: 385 - KW: 283 
Cyl: 4806 cc 
Kleur: exterieur Meteor Grau Metalic 
Interieur: tweekleurig zandbeige - havana volleder 
Zomerbanden: 275/40 R20 106Y
Winterbanden: 255/55 R18 109V M+S 
Groen gekeurd tot 05/2022
Km: 179.780 km 



Standaard Opties 


ABS 
Centrale deurvergrendeling 
Beveiliging interieur 
Stuurbekrachtiging 
Front en Side airbags 
Porsche Alarm 
Startonderbreke 
Stuur in hoogte elektrisch verstelbaar 
Hoogteverstelling stoelen 
Elektrisch verstelbare voorstoelen 
Achterbanken neerklapbaar 
Spiegels electrisch inklapbaar 
Spiegels verwarmd 
Warmtewerend glas 
Derde remlicht 
Verlichte make-up spiegel in zonnekleppen 



Extra Opties -
(€ 38.500)


Buitenuitrusting
      - Metaalkleur - Meteor Grey Metalic 
4E7 - Electrisch bediende achterklep 
4F2 - Porsche Entry & Drive
7X2 - Park Assist System voor/achter
PC1 - Meedraaiende Bi-Xenon Lampen en Sproeiers
PJ2  - Privacy achterruiten
      - 20" - Turbo II Velgen set
      - Gekleurde emblemen op de velgen
      - 20" - Turbo II Velgen set
      - 18" - Turbo II Velgen set 

Motor - Chassis
1BK - Pneumatische vering met PASM
1N3 - Servotronic
GOR - Tiptronic S Versnellingsbak
OP8 - Dynamisch Sportuitlaat Systeem

Wielen
CY3 - Cayenne Sport 20" Velgen
95504460049 - 18" Cayenne Turbo II Winterbanden set met velg

Binnenuitrusting
3x1 - Skizak (€ 250)
OTD - Vloertapijten met Porsche Logo
PE2 - Comfort Sportzetels vooraan met geheugen
      - Hoofsteunen met het Porsche logo
PI1 - Multifunctioneel stuurwiel met radiobediening
PK1 - Verwarmde voorzetels en stuurwiel 
95504400017 - Beschermschaal koffer
95504480061 - Winter rubber matten voor/achter

Leder interieur
 NS - Volledig lederen tweekleurig zandbeige - havana interieur
3J7 - Porsche embleem op hoofdsteunen

Interieur aluminium
5TE - Aluminium Sport Pakket

Audio & Communicatie
9VL - Bose Audio System met Woofer Pack
PF1 - Porsche Communication Management (PCM) met Navigatie
7G5 - Voorbereiding Vehicle Tracking System (VTS)

Totaal opties
€ 38.500


Onderhoudsboekje & volledige Porsche historie aanwezig 


 
                            Porsche Map                                                  Garantie & Onderhoudsboekje
          

                         Instructieboekje                                                Beknopte handleiding
          

                              Snelstart                                                       Porsche Dealer Service
     



- Laatst uitgevoerd onderhoud

     
      Groot Onderhoud + Remvloeistof 12.03.2021                                    
    

- De laatste grote onderhoudsbeurt werd uitgevoerd op 11.03.2021 uitgevoerd door Porsche Rescue 911.
   (Facturen aanwezig) 
    
    * 12.03 - Groot nazicht op 178.826 km voor een bedrag van € 2.275,11
    
      
Contact: info@alniva.be
 





Foto copyright











Cayenne op winterbanden 18"



Cayenne op winterbanden 18" - Turbo II Winterbanden set 
(255/55 R18 109V M+S)





Cayenne op zomerbanden 20" 



Cayenne op zomerbanden 20" - Turbo II Zomerbanden set 
(275/40 R20 106Y) 







Sportuitlaten in combinatie met PASM







Meedraaiende Bi-Xenon Lampen en koplamp sproeiers




Porsche Entry & Drive Systeem








INTERIEUR
Foto copyright





Interieur: tweekleurig zandbeige - havana volleder 
Comfort Sportzetels vooraan met 3 geheugens op zetels, stuur, gordels & spiegels







Inklapbare verwarmde spiegels - meedraaiende spiegel bij in-parkeren 




Full leder zandbeige




Tweekleurig Zandbeige - Havana volleder




Multifunctioneel verwarmd stuurwiel met radio, BC, CD en Tiptronic bediening









Porsche Communication Management (PCM) met Navigatie




Pneumatische vering met PASM - Full Off road instellingen - SPER




Pneumatische vering met PASM - Full SPORT / SPORT / COMFORT / NORMAL













"Rest" = 20 min. na-verwarming interieur na het afzetten motor.




Beschermschaal koffer en tweedélige neerklapbare achterbank




Skiluik 




Open skiluik met uitschuifbare skizak





CAYENNE S 2007 FACELIFT 

In 2002 verraste Porsche vriend en vijand met de introductie van de Cayenne SUV. Hoon en spot viel Porsche ten deel, want een SUV zou ze onmidellijk diskwalificeren als serieus sportauto merk. Wat moet de wereld in hemelsnaam met een high performance SUV? 
Ondertussen lacht men bij Porsche het hardst want de Cayenne werd een verkoopstopper. 
Verkooptopper of niet, de oorspronkelijke Cayenne uit 2002 was niet bepaald moeders mooiste. Hier bracht Porsche in 2007 met de nieuw facelift verandering in en, met succes.


PERSOONLIJKE ERVARINGEN

Stijl

Met de Face-Lift in 2007 werden de lichten zijn fijner, de schilden werden herwerkt, de achterlichten werden herzien en de wagen kreeg een dynamische ‘touch’.


Motor
Onder de motorkap, werd de V8 van 4.5 l « opgedreven » naar een 4.8 l en hij kreeg eveneens een directe injectie. Hiermee wint hij 35 pk, met een kracht van 385 pk aan 6.200 rpm en een koppel van 500 Nm aan 3.500 rpm. Plots wordt deze Cayenne ook veel zuiniger in verbruik. Kracht en plezier zijn verzekerd bij het gas geven. In dat opzicht is deze motor ongetwijfeld een rasechte Porsche. Soepel en zacht in laag toerental, een racer eens boven de 4.000 rpm. 

Zijn acceleratie blijkt bijna te exploderen wanneer hij dicht bij de rode zone komt, een werkelijk plezier bij elke schakeling. 
Voorzien van een sportieve uitlaat (enkel beschikbaar op de Cayenne S voorzien van de Tiptronic), waarvan het geluid muziek wordt eens de « sport » toets ingedrukt wordt.
Dit is zeker geen « gadget » en het resultaat is de moeite waard indien u hiervan liefhebber bent ! De Cayenne S wordt dan een GT en het volledige motormanagement wordt aangepast !

We reden soepel 250 km p/h op de Duitse snelwegen maar voelden dat het beestje nog sneller kon en lieten veel sportieve berlines met verbazing achter ons.
De Cayenne S is zo explosief in sport modus en bij de manuele triptronic schakeling gaat hij er als een speer vandoor, vele andere sportievelingen achterlatend. 
Gelukkig is er ook de manuele mode die toelaat om rustig te rijden, met de ‘sport’ mode ingeschakeld kan men de buren laten meegenieten.


Weggedrag

Dit is absoluut verbluffend ! 
Een échte Porsche op dit niveau, met een perfect evenwichtige stuurinrichting en met krachtig oplopende remmen! Om een dergelijk weggedrag te verzekeren heeft men hem voorzien van talrijke elektronische snufjes die de wagen plat laten staan bij bochten en hem een ongeëvenaard dynamisme geven in het segment van de SUV. Hij kleeft op de weg en is ongelofelijk stabiel bij het snelle bochtenwerk in sport modus.

Men begint het feestje met de pneumatische vering die het koetswerk verhoogd (of verlaagd) op zes verschillende niveaus ! Daarna laat de traditionele PASM (Porsche Active Suspension Management) toe om de vering op eigen maat te regelen volgens drie standen : comfort, normaal of sport. 

Deze laatste komt automatisch op stand indien de sensoren een dynamischer gedrag opsporen. Er is ook nog het PDCC (Porsche Dynamic Chassis Control) die het slingeren vermijdt. Noteer dat deze optie uitsluitend verenigbaar is met het PASM. 
Kortom, een indrukwekkende uitrusting die zich natuurlijk duur laat betalen in de optielijst.

Op de weg, levert de Cayenne S het bewijs van een verbazend dynamisme, en vliegt als een trein door bochten. Deze dynamiek ontbreekt bij alle ander SUV's zoals daar zijn de Range Rovers, Mercedes en BMW's. Indrukwekkend, en wat nog beter is, is zonder twijfel zijn vlotheid eens buiten de bebouwde kom. Hier spreekt men van een SUV die niet alsof doet, en bovendien niet aarzelt om in de modder te gaan ploeteren. Ook top is de actieve besturing. De remmen zijn, zoals het een Porsche betaamt, van super kwaliteit om deze 2400 kg SUV tot stilstand te brengen. 


Comfort
Ook hier is de Cayenne S fenomenaal. Voorzien van een PASM en van een pneumatische vering, vertoont onze Cayenne S zich uitstekend comfortabel. Hij slorpt tactvol en met zachtheid de oneffenheden op en is dé ideale partner voor lange ritten.
Bovendien wordt de ergonomie typisch gekenmerkt door het merk, alles is klaar en duidelijk, bij de hand bereikbaar en van de allerhoogste kwaliteit. 

De zetels vertonen zich zalig en met een perfecte ondersteuning. De rijhouding is ideaal en de voltalligheid van de regelingen zouden voor elke persoon moeten voldoen. De geluidsdemping wordt perfect beheerst. 


Tarieven en opties
Hier wordt het  spannender.

Hij werd verkocht aan een basisprijs van 90.000 €, maar eens je wat deftige bijkomende opties kiest ben je al vlug meer dan 30.000 € kwijt voor deze Cayenne S. De optie lijst is oneindig.

Parkeersensoren voor en achteraan aan 877,25 €, de dubbele xenon voorlichten (met koplampwissers) aan 1.694 €, de onvermijdbare PASM aan 3.213,76 €, de schizofrene sport uitlaatbuizen aan 2.843,50 €, het héél doeltreffend PDCC systeem aan 3.509 €, de Tiptronische S doos aan 2.865,28 €, het multifunctionele lederen stuur aan 567,49 €, de Bose Hifi installatie aan 1.452 €, en zoals gewoonlijk bij dit merk stopt het niet ....


Algemeen
Porsche heeft met deze Cayenne S bewezen dat het onverenigbare verenigbaar is door een SUV om te vormen in een werkelijk sportief voertuig. Zowel op het niveau van het weggedrag, de motor of het comfort, heeft de Cayenne duidelijk nieuwe grenzen verlegd en laat zijn concurrenten ver achter zich. Hij werd begin 2007 als de tweede generatie van de Cayenne S geïntroduceerd en was meteen de beste Cayenne die Porsche ooit heeft geproduceerd, zelfs in alle jaren nadien werd de motor nooit geevenaard. 
Momenteel zijn we 2021 en de enige SUV die de Cayenne overtreft is de Lamborghini URUS maar dan spreken we ook over andere prijzen.


Gepeperd
Porsche heeft de facelift van de Cayenne aangegrepen om het motorenprogramma te herzien. Dat heeft onder meer geresulteerd in een nieuwe V8-benzinemotor voor het model Cayenne S. Het vermogen steeg naar 385 pk en dat stelt de Cayenne S in staat tot gepeperde prestaties die z'n merknaam eer aandoen. Hij ongelofelijk hard met een sprint van 0 tot 100 km/h in 6,8 seconden (in de sportstand 6,3) en van 50 naar 80 km/h versnelt de Porsche met de zestraps tiptronic in een luttele 2,6 seconden. 

Dankzij DFI en de variabele kleppentiming VarioCam Plus nam de trekkracht toe van 420 tot 500 newtonmeter. Het vermogen van 385 pk (283 kW) - dat is 45 pk (33 kW) meer dan voorheen geeft de Cayenne S een hoge onbegrensde topsnelheid.

In bochten is van overhellen nauwelijks sprake. Dit dankzij het Porsches hightech PDCC. De lettercombinatie staat voor Porsche Dynamic Chassis Control. PDCC is een extra op de Cayenne S en wordt alleen geleverd in combinatie met luchtvering en Porsche Active Suspension Management (PASM). Beide staan onder invloed van de sportknop in de middenconsole. Met een druk daarop kies je voor 'n steviger afstelling van motor, vering en demping.

De aandrijfkrachten worden over vier wielen verdeeld en de grip is fenomenaal. In de Cayenne S waan je je niet in een SUV, zó hard kun je ermee rijden. Maar hoe extreem ook, waakhond PSM (Porsche Stability Management), dat ABS, ASR en de elektronische remkrachtverdeling bewaakt, ligt wel altijd op de loer om adequaat in te grijpen via de remmen als het echt dreigt mis te gaan. De besturing werkt ook opvallend soepel.


Luxe
Ook naast de weg doet de Porsche zich gelden. Dat komt in belangrijke mate doordat de Cayenne S is voorzien van een extra reductie om het echt zware terrein te kunnen bedwingen. De Porsche ploegt door het terrein, geholpen door het Porsche Traction Management (PTM) dat normaal gesproken 62 procent van het vermogen naar de achterwielen stuurt en 38 naar de voorwielen. Maar de vermogenssturing kan zo gevarieerd worden dat de Cayenne S in het uiterste geval een pure voor- of achterwielaandrijver is; een lamellenkoppeling past de verdeling van het vermogen aan. PSM remt de wielen die tractie verliezen af en pompt de auto bovendien op zodat de buik van de Porsche vrij blijft lopen.

Opvallend is vooral dat deze Cayenne S ontzettend snel op het gas reageert. Zowel bij wegrijden uit stilstand als in alle andere situaties reageert de Cayenne S supersnel op elk commando via het gaspedaal. Zowel over binnenweggetjes als over de snelweg blijkt deze Cayenne extreem comfortabel. Je hebt nooit het gevoel in een grote en zware (2.320 kg) auto te sturen. Over de 4.8 liter motor van de Cayenne S is maar één oordeel mogelijk: subliem en onverwoestbaar!

De 4.8 liter motor laat zich goed horen als het gas wordt ingetrapt met een mooie donkere sound. Zet je de modus op "Sport" dan heb je een nog zaliger geluid.
Bij cruisen op de snelweg is de auto top qua comfort. De comfortabele en hoge zit met riante uitkijk over het verkeer maakt het rijden heel ontspannen. 

Besluit
Deze Cayenne S 4.8 liter, atmosferische acht cylinder motor is gemaakt om een leven lang mee te gaan en is gewoonweg onverwoestbaar. Zeker de beste motor van alle modellen die Porsche ooit voor de Cayenne heeft gemaakt, zelfs anno 2021.

 
Contact: info@alniva.be